Bedrijfslogo: de ultieme gids voor het ontwerpen van een logo

23 min


118

bedrijfsLogo ontwerpen: alles wat u moet weten

 

BedrijfsLogo ontwerp: alles wat u moet weten

 

 

Wat maakt een geweldig bedrijfslogo? En, nog belangrijker, hoe kunt u het beste logo voor een merk of product ontwerpen? In dit artikel zullen we deze twee vragen beantwoorden en nog veel meer. Verder onthult logo-designspecialist David Airey de gouden regels die u moet volgen , daarna gaan we elk element van logo-ontwerp in meer detail bekijken: onderzoek en strategie , typografie , vorm en symboliek , kleurentheorie en uiteindelijk het gebruik van uw logo ontwerp . U kunt ook de onderstaande snelkoppelingen gebruiken om rechtstreeks naar het gedeelte te gaan waarin u bent geïnteresseerd.

 

Maar eerst beseffen we dat sommige mensen die deze pagina bezoeken op zoek zijn naar een logo-ontwerptool om een ​​logo te maken voor hun jonge bedrijf, misschien totdat het genoeg is uitgebreid om een ​​professioneel ontwerp te vereisen. Hieronder geven we een overzicht van de beste logo-ontwerp-apps om geweldige logo’s met een beperkt budget te maken – en vaak gratis.

Waarom logo-ontwerp belangrijk is

Uw logo is het eerste contact tussen u en uw bedrijf met de buitenwereld. Als mensen zich verbinden met uw branding, is de kans groot dat ze zich openstellen voor wat het hen biedt. Groot logo-ontwerp vereist een complexe mix van ontwerpvaardigheden, creatieve theorie en vaardige toepassing. Elke ontwerper die zijn zout waard is, kan een geschikt logo maken, maar het beheersen van alle aspecten van het vaartuig kost tijd. Natuurlijk is logo-ontwerp slechts een kleine subset van branding, maar het logo of merk blijft het middelpunt van de meeste merkprogramma’s.

De beste logo-makers

Een app voor een logo-ontwerp zal geen meesterwerk op het gebied van branding worden, maar dat weet u wel. Sommige mensen zijn gewoon op zoek naar een snel, goedkoop logo dat hun start-up merk weergeeft, totdat het voldoende is uitgebreid om een ​​volledige merkidentiteit te verdienen die is gemaakt door een professionele ontwerper of bureau. Hier zijn vijf makers van logo-ontwerpen die snel, geavanceerd en voordelig zijn.

01. Canva

Canva is een veelzijdige applicatie

Canva is een volledige, browsergebaseerde grafische ontwerpsuite die net zo nu en dan een geweldige tool voor logo-ontwerp bevat. Oke, het biedt niet de ontwerpmogelijkheden van Adobe Creative Cloud, maar Canva’s eenvoud, verscheidenheid aan nuttige hulpmiddelen en inspirerende leermiddelen maken het een geweldige manier om uw branding te ontwerpen.

02. TailorBrands

TailorBrands kost iets meer, maar dat betekent meer opties

TailorBrands belooft niet alleen een logo-ontwerp, maar een volledig merkpakket met browsergebaseerde software. De tool is eenvoudig te gebruiken en heeft geen vooraf gemaakte logo’s – in plaats daarvan wordt het platform aangedreven door AI om een ​​uniek logo voor elke gebruiker te ontwerpen. Er zijn hier kosten aan verbonden, maar het is schamele vergeleken met het inhuren van een bureau, beginnend bij $ 2,99 / maand voor zijn Dynamic Logo-pakket en stijgend tot $ 10,99 / maand voor het volledige Premium-pakket.

03. Hatchful

Hatchful is een generator voor logo’s

Hatchful is een eenvoudige browsergebaseerde logo-generator waarmee u uw logo kunt aanpassen aan honderden sjablonen, pictogrammen en kleurencombinaties. U kunt logovariaties testen en een uniek logo maken dat perfect is voor elk bedrijf dat u heeft en de logo-generator is zo eenvoudig in gebruik dat u binnen enkele minuten een expert wordt. Het gegenereerde logo komt op maat voor alle grote social-mediaplatforms, en het beste van alles, alles wat het u kost, is uw e-mailadres.

04. Logoshi

Logoshi laadt niets op, tenzij je gelukkig bent. Zo zou het moeten zijn

Logoshi is een supereenvoudige tool die een beetje Web 1.0 lijkt, maar nette, eenvoudige ontwerpen tegen een zeer redelijke prijs biedt. Het biedt vierkante, transparante en bijgesneden versies van uw logo nadat het is afgemeld en u krijgt een bitmap- en vectorversie van uw logo’s, allemaal gebundeld in één prijs.

05. Ucraft

Ucraft is waarschijnlijk het best bekend als websitemaker , maar met zijn browsergebaseerde webtools vindt u een uitstekende logo-maker. Het is ook helemaal gratis! De ontwerpen zijn compatibel met alle grote sociale accounts: Instagram, Facebook, Pinterest, LinkedIn of zelfs Twitch, en je kunt het downloaden als een PNG- of een SVG-bestand (hoewel dat laatste je $ 12, boo!) Zal kosten.

Ontdek nu alles wat u moet weten over logo-ontwerp, te beginnen op de volgende pagina met merkidentiteitsexpert David Airey die zijn 10 gouden regels voor logo-ontwerp schetst.

De gouden regels van David Airey voor logo-ontwerp

Wanneer je denkt aan een persoon die invloed op je leven heeft, is het vrijwel zeker dat je je kunt voorstellen hoe hij of zij eruit ziet. En dat geldt ook voor de merken waarvan we vaak kopen. We kunnen ons het logo eenvoudig voorstellen door gewoon na te denken over onze ervaringen met het product, het bedrijf of de service.

Waar ooit slechts een handjevol bedrijven actief was binnen een bepaalde markt of niche, zouden er nu honderden, misschien duizenden, allemaal om aandacht kunnen strijden, allemaal willen we dat we eerst naar hen kijken. Dat creëert een toenemende behoefte aan merken om zichzelf visueel te onderscheiden, zodat ze niet worden verward met concurrenten.

Die differentiatie wordt bereikt door het ontwerpen van merkidentiteiten – een reeks elementen die allemaal samenwerken om een ​​onderscheidend beeld in onze geest te vormen. Afhankelijk van het bedrijf kan de identiteit bestaan ​​uit uniformen, voertuigafbeeldingen, visitekaartjes, productverpakkingen, fotografische stijl, koffiemokken, billboardreclame en een reeks andere items, tot en met de lettertype-keuze op de website.

Als we ergens naar kijken, lezen we niet eerst. Voor we iets anders zien, zien we kleur, en als dat genoeg is om onze aandacht vast te houden, dan zullen we lezen

David Airey

Het is belangrijk om te onthouden dat als we ergens naar kijken, we niet eerst lezen. Voor we iets anders zien, zien we kleur, en als dat genoeg is om onze aandacht vast te houden, dan zullen we lezen. Dus in elk geval, ongeacht het bedrijf, is het kleine maar essentiële element in de merkfoto het logo.

Het is onze taak als ontwerpers om de essentie van een merk te distilleren in de vorm en kleur die het meest waarschijnlijk zal blijven bestaan, omdat visuele verschijning een cruciale rol speelt bij het vormen van een verbinding in onze hersenen tussen wat we ervaren en met wie we het ervaren (het merk ). In veel opzichten is het logo van een bedrijf verwant aan de gezichten van onze dierbaren.

Wanneer het juiste logo wordt uitgelijnd met een uitstekend product en wanneer het op zijn plaats is gedurende een aanzienlijke hoeveelheid tijd, kan het uiteindelijk een onschatbare waarde worden voor elk bedrijf. De Nike swoosh, de gouden bogen van McDonald’s, de Michelin-man, de driepuntige ster van Mercedes, het Woolmark-symbool – dit zijn slechts enkele van de meer opvallende voorbeelden. Maar naast hun alomtegenwoordige aard, hoe geef je een logo de best mogelijke kans om een ​​vergelijkbare status te bereiken? Er zijn universele kenmerken binnen elk succesvol logo-project en ik heb er hier enkele geschetst om de kwaliteit van de door u gemaakte merken te verbeteren.

01. Leg het grondwerk

Logo’s zoals Mercedes en Woolmark zijn onbetaalbare activa geworden voor hun respectieve bedrijven

Een van de meest interessante aspecten van een ontwerper zijn, is dat je bij elk nieuw project nieuwe dingen leert. Elke klant is anders en zelfs in hetzelfde beroep doen mensen hun werk op veel verschillende manieren.

Om het gemakkelijker te maken om overeenstemming te bereiken over uw ontwerpidee, moet u uw klant van meet af aan de juiste vragen stellen: waarom bent u hier? Wat doe je, en hoe doe je het? Wat maakt jou anders? Voor wie ben je hier? Wat waardeer je het meest?

Die vragen lijken misschien vrij eenvoudig, maar ze kunnen een uitdaging zijn om te beantwoorden, en ze zullen leiden tot verdere vragen over de bedrijven van uw klanten. Wat u in deze fase van een project ontdekt, zal helpen om de sterkst mogelijke ontwerprichting te bepalen.

02. Schat je schetsblok

Schetsen van Firefox-mascottes door Martijn Rijven, in opdracht van Wolff Olins

Het gebruik van een schetsblok is een kans om onze ogen te laten rusten op de schittering van fel verlichte pixels die de neiging hebben om onze levens te domineren. Maar wat nog belangrijker is, het opnemen van verschillende ontwerpideeën kan veel sneller zijn als er geen digitaal apparaat tussen onze handen en onze hersenen is. Dus als u ‘s nachts wakker wordt met een idee dat u niet wilt verliezen, is de pen en het papier bij uw bed de ideale manier om te onthouden. Schetsen maakt het ook gemakkelijker om vormen precies op de gewenste plaats te zetten – er is altijd tijd om uw cijfers later te digitaliseren.

Wanneer u ontwerpideeën aan klanten beschrijft, kan het voorafgaand aan het digitaliseren van een markering nuttig zijn om een ​​schets of twee te delen, waardoor het voor hen gemakkelijker wordt om de uitkomst te visualiseren zonder afleiding van lettertypen en kleuren. Deel echter niet teveel, alleen de beste ideeën.

03. Werk in zwart en wit

Het innerlijke detail van het Apple-logo is in de loop der jaren veranderd, maar het silhouet blijft

Kleur achterlaten tot aan het einde helpt je om je aandacht te richten op de basis van het idee in plaats van iets dat veel gemakkelijker te veranderen is. Een slecht idee kan niet worden gered door een interessant palet, terwijl een goed idee nog steeds goed zal zijn, ongeacht de kleur. Stel een bekend symbool voor. Denk er nu aan. Het is de vorm die we vóór het palet onthouden. Het zijn de lijnen, de vormen, het idee, of dat nu de beet is van een appel, drie parallelle strepen, vier gekoppelde cirkels in een horizontale lijn, of iets anders.

04. Houd het passend

Pentagram-oprichter Alan Fletcher creëerde het V & A-logo in 1989

Een merk moet relevant zijn voor de ideeën en activiteiten die het vertegenwoordigt. Een elegant lettertype past meer bij een high-end restaurant dan bij een kinderdagverblijf. Een palet met fluorescerend roze en geel helpt je niet om met mannelijke gepensioneerden in contact te komen.

Het maken van een merk dat enige gelijkenis vertoont met een swastika, ongeacht de branche, zal niet werken. Je kent deze dingen. Ze zijn duidelijk. Maar het gaat een beetje dieper. Hoe beter uw idee achter een bepaald ontwerp, hoe gemakkelijker het wordt om het idee aan een klant te verkopen. En dat is vaak het meest uitdagende onderdeel van een project. Ontwerpers ontwerpen niet alleen. Ze verkopen ook.

05. Doel om eenvoudig terug te roepen

Het 1974 Deutsche bank-logo van Anton Stankowski

Eenvoud bevordert de herkenning, vooral wanneer zoveel merken concurreren om onze aandacht. U wilt toeschouwers de gelegenheid geven om een ​​markering terug te roepen na slechts een korte blik, en dat is niet mogelijk met een overdreven gedetailleerd ontwerp. Een handelsmerk moet in het concept zijn gefocust – een enkel ‘verhaal’ hebben – en in de meeste gevallen ongecompliceerd in vorm zijn. Dit komt omdat het in verschillende grootten en in een reeks toepassingen moet werken, van een website-pictogram in een browserbalk tot bewegwijzering op een gebouw.

06. Streef naar verschil

Het Tate-logo van 1999 van Wolff Olins verenigde de vier galerijen van de Tate in het Verenigd Koninkrijk

Wanneer de concurrenten van uw klanten allemaal een bepaalde typografische stijl gebruiken, of hetzelfde soort palet, of een symbool links van de merknaam, doe dan iets anders. Het geeft je de perfecte gelegenheid om je klanten uit elkaar te houden in plaats van ze in elkaar te laten overvloeien.

Maar zoveel gelijkenis op de markt betekent nog niet dat je baan eenvoudiger is geworden, omdat het een dappere klant is om tegen de trend in te gaan. Door verbeeldingskracht in uw portfolio te tonen, bent u op weg om het gewenste type klant aan te trekken.

07. Overweeg de bredere identiteit

Wolff Olins creëerde een nieuw lettertype voor Macmillan-kankerondersteuning in 2006; onderdeel van een bredere herpositionering

Het is zeldzaam wanneer u een logo afzonderlijk ziet, zonder de context van een website of visitekaartje of een drankenmenu of app-pictogram. Daarom moet een klantpresentatie een verscheidenheid aan relevante touchpoints omvatten om te laten zien hoe een logo wordt weergegeven door potentiële klanten. Het is een beetje zoals wanneer je vastzit in een sleur – het kan helpen om een ​​stap terug te doen, naar het grotere geheel te kijken, te zien waar je bent, waar je door omringd bent.

In ontwerptermen is het grotere geheel elk mogelijk item waarop een klantlogo kan verschijnen. Maar bedenk altijd hoe de identiteit werkt wanneer het logo niet wordt getoond, want hoewel belangrijk, zal een symbool tot nu toe alleen een identiteit aannemen. Een manier om samenhangende beelden te realiseren, is een op maat gemaakt lettertype te maken dat niet alleen in het logo wordt gebruikt, maar ook in de krantenkoppen.

08. Wees niet te letterlijk

De logo’s voor Penguin en Shell geven geen enkele aanwijzing over het type bedrijf dat ze vertegenwoordigen

Een logo hoeft niet te laten zien wat het bedrijf doet, sterker nog, als het niet werkt, want hoe abstracter het merk, hoe duurzamer het kan worden. Historisch zou je je fabriek laten zien, of misschien een heraldische top als het een familiebedrijf was, maar symbolen laten niet zien wat je doet. In plaats daarvan maken ze duidelijk wie je bent. De betekenis in de ogen van het publiek wordt achteraf toegevoegd, wanneer associaties kunnen ontstaan ​​tussen wat het bedrijf doet en de vorm en kleur van zijn merk.

09. Onthoud dat symbolen niet essentieel zijn

Het woordmerk van Johnson Banks uit 2004 voor onderdak – met zijn hellend dak ‘h’ – hielp de woningcorporatie te herpositioneren

Vaak zal een op maat gemaakt woordmerk de klus klaren, vooral wanneer de bedrijfsnaam uniek is, zoals Google, Mobil of Pirelli. Maar een versie van het logo dat in kleine ruimtes werkt, zal altijd helpen. Dat kan net zo eenvoudig zijn als het opheffen van een letter van de naam en het gebruik van dezelfde kleur, of het kan een symbool bevatten dat kan worden gebruikt als een secundair ontwerpelement (woordmerk eerst, symbool tweede) in plaats van als een embleemblokkering waarbij beide stukken zijn naast elkaar weergegeven.

Laat je niet verleiden om de design-flair te overdrijven, alleen omdat de nadruk ligt op de letters. De leesbaarheid staat bij elk woordmerk voorop, en uw presentaties moeten aantonen hoe uw ontwerpen werken in alle maten, groot en klein.

10. Laat mensen lachen

Ontworpen in 2000, voegt het woordmerk van turner Duckworth voor Amazon wit met een verborgen glimlach die van AZ gaat

Een beetje humor in het werk injecteren zal niet alleen uw werk leuker maken, maar het kan uw klant ook helpen om meer succesvol te worden. Het is niet geschikt voor elk beroep, zoals wapenfabrikanten en tabaksfabrikanten, maar of u ervoor kiest om met die bedrijven samen te werken, is iets anders. De ietwat minder controversiële wet- en financiële sectoren zijn gevuld met bedrijven die worden aangeduid met benauwdheid en steriele branding, waardoor humor voor deze cliënten een beetje humor is, is een manier om ze uit elkaar te houden.

Er is echter een balans. Ga te ver en riskeer potentiële klanten te vervreemden. Maar ongeacht het bedrijf, mensen doen zaken met mensen, dus een menselijke, emotionele kant van je werk zal altijd een relevant niveau hebben.

Voordat een pen papier raakt in een nieuw logo-ontwerpproject, is grondig onderzoek van essentieel belang. Hier zijn vijf tips voor het ontwerpen van logo’s om deze cruciale eerste fase van het proces te spijkeren.

11. Begrijp uw concurrentie

Apple heeft in de jaren 80 de traditionele computersector doorsneed als een warm mes door boter en is sindsdien uitgegroeid tot een van ‘s werelds meest waardevolle merken

Voordat u zelfs begint met het ontwikkelen van een logo-ontwerpconcept, moet u ervoor zorgen dat u uw doelmarkt grondig onderzoekt. Uw klant moet informatie over zijn concurrenten kunnen verstrekken om u op weg te helpen.

Vergelijk alle logo’s in hun concurrerende set. Dit onderzoek zal misschien een aantal gevestigde merkconventies in die marktsector onthullen, en dat kan soms je proces helpen door te spelen op vertrouwde visuele associaties.

Maar houd in gedachten dat veel van ‘s werelds meest herkenbare logo-ontwerpen er speciaal uitspringen omdat ze trends schuwen en anders denken.

12. Stel de juiste vragen

Wolff Olins ‘copywriting led branding voor Macmillan Cancer Support, waarnaar verwezen wordt in Johnson’s boek, is opgebouwd rond een reeks’ wij … ‘uitspraken die helpen een aantal van de belangrijkste merkvragen te beantwoorden

Strategie wordt een steeds belangrijker onderdeel van het merkproces. Wat dit in de praktijk betekent, hangt vaak af van de schaal van het project, maar het begint allemaal met het stellen van de juiste vragen.

Michael Johnson’s boek Branding: In Five and a Half Steps is gewijd aan het creatieve proces van Johnson Banks en behandelt complexe uitdagingen zoals het formuleren van merkstrategie in veel meer detail dan we ooit zouden kunnen hopen.

Daarin pleit Johnson ervoor om de volgende zes dingen van het merk waaraan u werkt als uitgangspunt te stellen:

  • Waarom zijn we hier?
  • Wat doen we, en hoe doen we het?
  • Wat maakt ons anders?
  • Voor wie zijn we hier?
  • Wat waarderen we het meest?
  • Wat is onze persoonlijkheid?

13. Blijf flexibel tijdens het proces

Branding: in vijf en een halve stap is lezen ten zeerste aanbevolen om u te helpen grip te krijgen op alle belangrijke fasen van het brandingproces en de grijze gebieden ertussen

Als u eenmaal een strategie hebt geformuleerd, hoeft u deze niet in steen te veranderen. Er is een reden waarom het creatieve proces van Johnson Banks die extra halve stap heeft: dat ‘en hoe doen we het’, een deel van de vraag vertegenwoordigt het grijze gebied tussen strategie en ontwerp.

Volgens Johnson kan het een tweerichtingsverkeer zijn. Sommige conceptuele, strategische ideeën die in theorie werken, kunnen in de praktijk uit elkaar vallen wanneer ze worden gevisualiseerd; omgekeerd kan een overtuigende visuele oplossing die tijdens de ontwerpfase uit het linker veld komt, terugvallen in de tweede fase en helpen de strategie achteraf te evolueren.

14. Respecteer de reputatie van een merk

North’s Brand Impact bekroonde rebrand van Co-op heeft de genegenheid die veel consumenten voelden voor de organisatie opnieuw gewekt

Alom geprezen als een trend, werd de zogenaamde ‘retro branding’-beweging op gang gebracht door North’s veelgeprezen rebrand van Co-op, die haar oorspronkelijke jaren’ 60 -teken nieuw leven inblies en in 2016 een van de begeerde Brand Impact Awards van het Computer Arts Magazine won in de werkwijze.

NatWest en Kodak volgden binnen een paar maanden, maar we redeneerden hier bij CB dat we op onze hoede moeten zijn voor de retro designtrend . Waar echt erfgoed en onbenut potentieel in een merk aanwezig zijn, vermijd echter het kind met het badwater weg te gooien en overweeg het naar voren te brengen.

“Het is van vitaal belang om je ego opzij te zetten en ontwerpen van anderen niet te negeren – en daarbij zowel evolutie als revolutie in overweging te nemen”, stelde North mede-oprichter Stephen Gilmore in een essay in Computer Arts.

15. Denk eraan: een logo is slechts één ingrediënt

Zoals Brand Impact Awards juryleden Bruce Duckworth en Mark Bonner bespreken in deze video gefilmd tijdens de beoordelingsdag 2016, is logo design slechts een klein onderdeel van het moderne merkproces.

Zoals Bonner zegt, heeft de piramide omgekeerd: mensen engageren zich nu met een merk via een enorme verscheidenheid aan verschillende contactpunten, en het logo is niet altijd hun eerste contactpunt met een merk.

Houd hier rekening mee bij het ontwikkelen van uw logo-ontwerp: blijf veelzijdig en flexibel en overweeg hoe het logo samenwerkt met de rest van de merkervaring, van verpakking tot tone of voice.

Het kiezen van het juiste lettertype is een cruciaal onderdeel van het ontwerpproces van het logo – inderdaad, veel van ‘s werelds meest herkenbare merken zijn woordmerken en vertrouwen volledig op typografie om hun boodschap over te brengen.

Hier zijn onze ontwerptips voor logo’s om meer uit uw typografie te halen.

16. Kies je lettertype zorgvuldig

Als onderdeel van een grote revisie van de identiteit heeft Google na 16 jaar het kenmerkende serif-logotype opgegeven ten gunste van een schoon, modern schreefloos

Sans serif-lettertypen hebben de afgelopen jaren het logoontwerp gedomineerd, vaak gepaard gaand met de minimalistische beweging – voorbeelden zijn de spraakmakende merknamen van Pentagram voor Windows, MasterCard en de University of the Arts London.

In 2015 verruilde Google zijn aloude serif-logo voor een veel vriendelijker, meer eigentijds schreefloos woordenboek. Maar laat trends uw eigen oordeel niet vertroebelen: een Serif-lettertype kan nog steeds de juiste keuze zijn voor uw nieuwste project, vooral als u een stijlvol en luxueus of traditioneel en professioneel gevoel nodig heeft, dus neem de tijd om uw opties te onderzoeken.

17. Tweak en verfijn om persoonlijkheid toe te voegen

Het ontwerp van bedrijfsmappen maakt gebruik van een aangepast lettertype om een ​​chopperchassis te vormen

Als u een bestaand lettertype in een logo gebruikt, in het bijzonder een bijna alomtegenwoordige letter zoals Helvetica, is er vaak meer druk op andere contactpunten, zoals beeldmateriaal, kleurenpalet, tone of voice enzovoort, om de persoonlijkheid van het merk te ontwikkelen en te verbeteren .

Behendig volgen en afspatten is essentieel bij het instellen van een eenvoudig logo in een bestaand letterbeeld. Wide-track type kan verfijnd en gezaghebbend voelen, terwijl strakke, nauwgezette letterspatiëring individuele individuele lettervormen kan helpen vergrendelen als zelfstandige eenheid.

Het bewijs dat eenvoud kan leiden tot een lang leven, het moeiteloos stijlvolle V & A-logotype van Alan Fletcher vertrouwt op het samenspel tussen de ampersand en de A

Eenmaal in logotype vorm kan het tweaken en wijzigen van het lettertype ook koppelingen tussen lettervormen verlichten, of een unieke draai toevoegen aan de toon van het merk – een voorbeeld is het afschuiven van letterterminals onder passende hoeken om een ​​scherp, progressief gevoel te geven.

18. Overweeg een geïllustreerd, volledig op maat gemaakt type

Met slechts relatief subtiele tweaks over meer dan een eeuw, is Coca-Cola het bewijs dat een geïllustreerd type de tand des tijds kan doorstaan ​​in het logo-ontwerp

Soms snijdt een bestaand lettertype het gewoon niet, en voelt een handgetekende typografische behandeling veel beter aan bij het merk. Misschien is het meest iconische voorbeeld, dat geleidelijk is geëvolueerd gedurende meer dan een eeuw, Coca-Cola.

Vergeleken met zijn felle rivaal Pepsi, die ten minste zeven grote iteraties heeft meegemaakt, sport de marktleider veel hetzelfde logo als in de late jaren 1800. Als Coca-Cola dat vertrouwde krabbelende script voor een schreefloze schreef, zoals Pepsi in de jaren zestig deed, zou er oproer geweest zijn.

Het punt is simpel: krijg een echt uniek, op maat gemaakt type geïllustreerd type spot-on en je hebt jezelf een krachtige merkherkenning gekocht met echte duurzaamheid. (Hoewel al het andere faalt, zijn deze gratis handgeschreven lettertypen behoorlijk goede opties).

19. Ontdek serendipitieve lettercombinaties

De dollarteken-achtige lock-up van Yves St Laurent is een eenvoudig maar doeltreffend embleem

Monogrammen hoeven niet beperkt te blijven tot kamerjassen en trouwkaarten, en wanneer de juiste behandeling wordt gegeven, kunnen bedrijfsinitialen die zijn gevormd in een typografische blokkering een eenvoudig maar effectief embleem voor een merk vormen.

Dit geldt met name in de modesector – de in elkaar grijpende Cs van Coco Chanel en de dollar-achtige lock-up van Yves St Laurent zijn uitstekende voorbeelden.

Het eenvoudige maar effectieve FedEx-woordmerk van Landor staat regelmatig bovenaan de lijsten met de beste logo’s aller tijden, allemaal dankzij de verborgen pijl

Soms kan zelfs het eenvoudigste lettertype serendipitueuze ‘ongelukken’ onthullen die, op de juiste manier ontwikkeld, kunnen leiden tot wendingen van genialiteit. Een klassiek voorbeeld is het FedEx-merkteken van Landor, de verborgen pijl tussen de ‘e’ en de ‘x’ waarmee een anders gewoon sans-serif-logo de toost wordt gemaakt van logo-designcritici over de hele wereld.

Probeer de merknaam in verschillende lettertypen te typen en misschien kan een vergelijkbaar blijvend ongeluk in uw eigen werk voorkomen.

20. Neem bezit van een heel lettertype

Het bekroonde logo van Fontsmith voor ITV werd uitgebreid tot een volledig lettertype, om een ​​consistente tone of voice te garanderen voor alle kanalen en applicaties

Als uw klant het zich kan veroorloven, kan het werken met een speciaal op maat gemaakt typeontwerpbureau zoals Dalton Maag of Fontsmith om een ​​volledig gebrandmerkte lettertypefamilie te ontwikkelen typografie vooraan en centraal plaatsen in de persoonlijkheid van een merk, het logotype overstijgen en alle merkcommunicatie doordringen.

Tussen hen hebben deze twee bureaus gewerkt voor een reeks merken waaronder Nokia, Lush, Rio 2016, Sainsbury’s, ITV en Lloyds. “Type bepaalt de toon van een merk door zijn emotionele kwaliteiten,” vertelde oprichter Bruno Maag van Dalton Maag aan Computer Arts in het video-interview hieronder.

“Een groteske lettertype zoals Univers, Arial of Helvetica voelt mannelijk, mechanisch en gemanipuleerd – kouder – dan, laten we zeggen, een Frutiger, een humanistische schreefloze met meer open, warme, vriendelijke, benaderbare tonen. Terwijl een serif-lettertype ouderwets of bookish kan lijken. ‘

Enkele van ‘s werelds meest iconische merken zijn herkenbaar wanneer de bedrijfsnaam wordt verwijderd. Een nog exclusievere club heeft het eigendom van een bepaalde vorm bereikt, zodat deze niet eens volledig hoeft te worden omgezet in een logo-vorm die onbewust in verband wordt gebracht met zijn merk.

Hier zijn vijf tips voor het ontwerpen van logo’s om u te helpen vorm en symboliek onder de knie te krijgen.

21. Strip het terug naar de basis

Een student op het moment, Carole Davidson was oorspronkelijk slechts $ 35 betaald om de Nike swoosh te ontwerpen: een heerlijk eenvoudige vorm die kan worden geschetst met een paar snelle pennenstreken

Er zijn een paar gouden regels waaraan de beste voorbeelden van logo-ontwerp voldoen. Allereerst en misschien wel het belangrijkste: eenvoud.

Zet gedachte in uw concept, maar overbelast de uitvoering niet, of versier een teken puur omwille van het. U wilt eenvoudige herkenning, maar ook veelzijdigheid van schaal en toepassing. Denk: zal het net zo goed werken wanneer het in de voettekst van een website wordt gebruikt, zoals het op de voorkant van een gebouw is aangebracht?

Een goede manier om de eenvoud van uw concept te testen, is door elementen af ​​te trekken totdat u de meest eenvoudige vorm heeft bereikt. Wees brutaal hier. Is het nog steeds herkenbaar als je het snel schetst met een paar ruwe lijnen? Wat zijn de meest unieke, definiërende functies? Over het algemeen geldt dat hoe eenvoudiger een logo-ontwerp, hoe gedenkwaardiger het zal zijn.

22. Begrijp vormpsychologie

De gele driehoek, het rode vierkant en de blauwe cirkel zijn een visueel symbool geworden van de Bauhaus School of Design – en belichamen een principe dat kan worden toegepast op logo-ontwerp, zoals uitgedrukt door deze prent van Marco Ugolini, getiteld Bauhaus Revisited

Er zijn bepaalde ‘clip art’-stijl visuele cliches die gegarandeerd een expert in het logo-ontwerp hun tanden laten knarsen. Vermijd gemeenschappelijke daders zoals gloeilampen om ‘ideeën’ of globes te vertegenwoordigen als steno voor ‘internationaal’ ten koste van alles.

Maar de vormpsychologie gaat veel verder dan het voor de hand liggende. Vaak gebruikt als een symbool van de enorm invloedrijke Bauhaus School of Design zijn de gele driehoek, het rode vierkant en de blauwe cirkel – het product van onderzoek door Wassily Kandinsky, die stelde dat vorm en kleur culturele en taalbarrières kunnen overstijgen.

Kandinsky voerde aan dat helder, geelgeel de hoekscherpte van een driehoek aanvult; cool, spiritueel blauw is een perfecte match voor een cirkel; terwijl een aards, visceraal rood mooi met een vierkantje samenwerkt. We zullen de kleurentheorie later in meer detail bekijken.

23. Hoofdroosters en structuur

Het openbaar maken van specifieke details van de geometrische constructie van een logo is steeds gebruikelijker en de rebrand van Deliveroo van DesignStudio is geen uitzondering

Het wordt steeds gebruikelijker dat ontwerpbureaus hun schetsboeken in het openbaar uitzenden, of het nu op online platforms zoals Behance of Dribble is, of als onderdeel van projectcasestudies op hun eigen websites, of vrijgegeven aan de ontwerppers.

Het meest recente pictogram van Twitter is opgebouwd rond een reeks in elkaar grijpende cirkels die, volgens dit diagram, overeenkomen met de ‘gulden snede’ van 1: 1.618

Vaak omvatten deze werkingen de technische kant van de compositie van een ontwerp, het onthullen en bespreken van het raster dat ten grondslag ligt aan de constructie en de specifieke bochten en hoeken die de vorm bepalen.

Dergelijke projecten kunnen waardevolle referentiepunten zijn om uw eigen werk te informeren en kunnen helpen bij het maken van abstracte ontwerpprincipes zoals de gulden snede die tot leven komt in de toepassing.

24. Gebruik negatieve ruimte

Zelfs het meest subtiele gebruik van negatieve ruimte kan ongelooflijk effectief zijn. Voor NBC heeft het slechts een klein beetje tandjes nodig om zes regenboogkleurige druppels om te zetten in een pauw

Slim gebruik van de negatieve ruimte in een markering kan een glimlach oproeren, gebruikmakend van de herkenbaarheid van het merk. Zoals besproken, is FedEx een vaak genoemd voorbeeld van slimme negatieve ruimte die wordt gebruikt in een zuiver typografisch teken, maar er zijn ook veel opvallende voorbeelden van symbolen die het gebruiken.

Slim en slim gebruikt, kan negatieve ruimte ook extra betekenis in een logo-ontwerp plaatsen, wat de theorie versterkt dat vereenvoudiging door aftrekken kan leiden tot een meer gedenkwaardig merk.

25. Maak gebruik van humor en humor

Het Amazon-logo van Turner Duckworth is een vaak genoemd voorbeeld van brutale humor in branding

Negatieve ruimte is slechts één manier om een ​​wetende glimlach op te wekken. De late, geweldige Alan Fletcher, oprichter van Pentagram, was een van de toonaangevende pioniers in het gebruik van eenvoudige humor in grafisch ontwerp, een praktijk die zich met name leent voor logo-ontwerp.

Oorspronkelijk geschreven door Beryl McAlhone en David Stuart en gereviseerd en bijgewerkt door Nick Asbury en Greg Quinton in The Partners, baanbrekend ontwerpboek A Smile In The Mind: Witachtig denken in grafisch ontwerp is een ideale referentie als je graag humor en charme introduceert in je werk, boordevol inspirerende voorbeelden van ‘s werelds toonaangevende exponenten, waaronder Fletcher.

Zoals Quinton en Asbury in hun inleiding tot de 2016-versie zeggen: “Wit is big business, een integraal onderdeel van het succes van reuzen zoals Google, Apple en Coca-Cola … met alchemie die koffers in avontuurvoertuigen, stofzuigers in het huishouden verandert vrienden.”

De psychologie van kleur is fascinerend en speelt een cruciale rol bij het opbouwen van een merkassociatie, of je nu een op een symbool gebaseerd logo of een woordmerk maakt.

Hier zijn vijf tips voor logo-ontwerp om u te helpen de kleurentheorie in uw werk te gebruiken.

26. Begrijp het kleurenwiel

De kern van de kleurentheorie is het kleurenwiel, een essentieel hulpmiddel voor het combineren van kleuren op verschillende manieren, oorspronkelijk ontworpen door Sir Isaac Newton in 1666. De meest voorkomende versie bevat 12 kleuren, gebaseerd op het ‘RYB’-kleurenmodel.

Hier zijn de primaire kleuren rood, geel en blauw, waarbij de drie secundaire kleuren (groen, oranje en paars) worden gemaakt door twee primaire kleuren te mengen. Ten slotte worden zes tertiaire kleuren gemaakt door primaire en secundaire kleuren te mengen.

De basis van het kleurenwiel uitgelegd

Er zijn zes hoofdtechnieken voor het creëren van aangename kleurharmonieën met een kleurenwiel. Aanvullende kleuren tegenover elkaar op het wiel (zoals rood en groen, bijvoorbeeld Heineken of blauw en geel, bijvoorbeeld IKEA); analoge kleuren zitten naast elkaar op het stuur; en triadische kleuren hebben betrekking op drie gelijkmatig verdeelde kleuren rondom het wiel.

Het aanvullende kleurenschema van IKEA is onmiddellijk herkenbaar en zorgt voor een pittig, contrastrijk logo-ontwerp

Andere schema’s zijn split-complementair (waarbij twee kleuren worden gebruikt naast het complement van de hoofdbasiskleur); rechthoekig, een vierkleurenschema gebaseerd op twee complementaire paren; en tenslotte vierkant, nog een vierkleurenschema waarbij, in tegenstelling tot rechthoekig, de kleuren gelijkmatig verdeeld zijn.

27. Beheer kleurenschema’s zorgvuldig

Veel van de kleurharmonieën hierboven vereisen een zorgvuldig beheer om succesvol te zijn in een logo-ontwerp, en kleuren moeten vaak niet in gelijke hoeveelheden worden gebruikt.

Aanvullende kleuren kunnen bijvoorbeeld te intens zijn als ze te veel worden gebruikt, terwijl analoge schema’s het tegenovergestelde probleem hebben: ze zijn zachtaardig en aangenaam voor het oog, maar missen een contrast – en je moet een dominante kleur selecteren, waarbij je de anderen als ondersteuning en accent gebruikt kleuren alleen.

De rebrand van BP van BP heeft een groot deel van de controverse voor ‘greenwashing’ van de oliegigant aangetrokken, maar één ding is zeker: het is een geweldig voorbeeld van een analoog kleurenschema

Triadische schema’s zijn veel levendiger, maar kiezen opnieuw één dominante kleur van de drie. Voor beginners is het vaak het veiligst om te kiezen voor een split-complementair schema omdat er een goede natuurlijke balans is tussen contrast en harmonie.

Het Firefox-logo toont een split-complementair schema in actie. De dominante kleur is de sinaasappel van de vos, gecompenseerd door het blauw van de wereldbol, met geel als accentkleur op de staart

Rechthoekige en vierkante schema’s zijn beide relatief veelzijdig, gezien de extra kleur waarmee je kunt spelen, maar je moet ook altijd een dominante positie innemen – en je moet vooral letten op de balans tussen warme en koele kleuren.

28. Gebruik kleur om de stemming te beheersen

Net als BP is McDonald’s een voorbeeld van een analoog kleurenschema – maar aan de warme kant van het spectrum om gevoelens van geluk en plezier op te roepen

Uw keuze aan kleurenpalet kan een logo-ontwerp maken of breken, deels om eenvoudige esthetische redenen, maar ook vanwege de psychologische associaties van kleuren – die we kort hebben aangeroerd als onderdeel van de Bauhaus-theorie op de vorige pagina.

Op een eenvoudig niveau zijn kleuren aan de warme kant van het spectrum – zoals rood en geel – krachtig, opbeurend en energiek, terwijl hun koelere tegenhangers, blauw en groen, rust uitstralen en zich terughoudender voelen.

Dit is vooral relevant als het gaat om branding: op een emotioneel niveau, in termen van hoe consumenten zich voelen wanneer ze ernaar kijken; maar ook op praktisch niveau, qua marktsucces.

Lees onze handleiding voor het gebruik van kleur in branding voor meer informatie hierover.

29. Onderzoek sectorspecifieke kleurentrends

Soms wordt het bezit van een kleur een juridische kwestie, zoals in Cadbury’s gevechten met Nestle om het gebruik van de kenmerkende tint paars te beschermen

Een merk dat een kleur in zijn sector ‘bezit’ , kan een enorm concurrentievoordeel opleveren en onmiddellijk herkenning krijgen – in sommige gevallen zelfs zonder een logo of zelfs een vermelding van de naam.

Natuurlijk is het bezitten van een volledige kleur niet eenvoudig en gaat het veel verder dan het logo-ontwerp: een vlotte planning en uitvoering is nodig voor alle elementen van het merk en zijn advertenties.

Afhankelijk van de populariteit en marktverzadiging van een bepaalde kleur, kunnen we net zo specifiek praten als een officieel geregistreerde Pantone-tint (zoals Cadbury 2685C), of zo algemeen als het enige merk in een concurrerende set om die kleur te gebruiken.

Om in een bepaalde marktsector een op kleuren gebaseerd hoogtepunt te bereiken, is de eerste stap om te begrijpen wat de heersende trends zijn – bijvoorbeeld blauw wordt vaak gebruikt in de financiële sector, terwijl groen vaak voorkomt in branding voor milieuorganisaties. Soms loont het om het voor de hand liggende te vermijden.

30. Vergeet zwart en wit niet

Ontworpen door de Italiaanse grafische kunstenaar Francesco Saroglia, is het Woolmark-logo een triomf van monochromatisch ontwerp en wordt het geprezen als een van de grootste logo’s aller tijden

Na al dat gepraat over kleur is het gemakkelijk om te vergeten dat sommige van ‘s werelds meest iconische logo-ontwerpen puur monochroom zijn en krachtig gebruik maken van het grimmige contrast dat dit palet biedt.

Natuurlijk, zelfs als uw primaire logo ontwerp in glorieuze technicolor is, moet het nog steeds effectief in zwart-wit werken voor verschillende toepassingen.

Als uw logo ontwerp kleur gebruikt om betekenis over te brengen, bedenk dan hoe u die betekenis kunt weergeven wanneer de kleur wordt verwijderd. Soms betekent dit dat je het contrast tussen verschillende elementen van je ontwerp moet veranderen, zodat ze nog steeds betekenis overbrengen als ze in monotoon worden gereproduceerd.

ogo’s bestaan ​​niet op zichzelf: ze moeten worden toegepast. Nadat u uw logo-ontwerp hebt geperfectioneerd, is de laatste stap om het tot leven te brengen als onderdeel van een breder branding-plan.

Hier zijn vijf tips voor logo-ontwerp om deze belangrijke laatste fase precies te krijgen.

31. Krijg altijd een second opinion

Logo voor het Braziliaanse instituut voor oriëntaalse studies. Gepresenteerd zonder commentaar

Onderschat de waarde van een tweede (of derde) paar ogen niet om dingen te identificeren die u mogelijk tijdens de ontwerpfase hebt gemist. Als je eenmaal je logo-ontwerp hebt uitgewerkt, maak dan altijd de tijd om te voelen – controleer het voor onvoorziene culturele misverstanden, innuendos, ongelukkige vormen en verborgen woorden en betekenissen.

Veel ontwerpstudio’s zijn voorstander van het vastpinnen van work-in-progress op de muren om constante peer review mogelijk te maken, maar als je een eenzame freelancer bent, probeer dan een aantal vertrouwde peers te vinden om je werk in de gaten te houden – en natuurlijk de gunst terug te geven .

32. Ontwikkel de rest van de merkwereld

Een logo-ontwerp is slechts een klein onderdeel van een branding-schema – en moet samen met andere activeringspunten worden ontwikkeld als onderdeel van een bredere ‘merkwereld’.

Deze term is een integraal onderdeel van het brandingproces bij het in Shoreditch gevestigde bureau SomeOne. En zoals medeoprichter Simon Manchipp in het video-interview met Computer Arts hierboven uiteenzet, is het veel beter om samenhang tussen verschillende elementen te bereiken dan alleen maar consistentie.

“Consistentie is eenzame opsluiting – elke dag hetzelfde”, klaagt hij. “Samenhangend is anders: een flexibelere, slimmere manier om dingen te doen.”

33. Overweeg hoe je het levend kunt maken

In de moderne merkmarkt is een statisch logo dat stil in de hoek van een voltooid stuk ontwerpwerk zit vaak niet voldoende. Overweeg hoe uw logo-ontwerp tot leven kan komen in beweging voor digitale toepassingen en werk indien nodig samen met animaties of grafische animatiespecialisten om het potentieel ervan te ontdekken.

Hier zijn een paar voorbeelden van logo’s tot leven gebracht door middel van animatie: ten eerste, Function Engineering van Sagmeister & Walsh, die een speelse, Meccano-achtige draai aan het merk toevoegt.

En ten tweede, de University of the Arts Helsinki by Bond, die buigt, wringt en vervormt om het dynamische, moderne gevoel van het type-ledlogo te versterken.

University of the Arts Het geanimeerde logo van Helsinki verandert en springt

Terwijl de VR-revolutie doorgaat, worden geavanceerdere immersieve merkervaringen steeds toegankelijker en de afgelopen jaren hebben brandingbureaus ook het potentieel onderzocht van generatief ontwerp en gebruikersparticipatie om een ​​veel dynamischer, onvoorspelbaar onderdeel van logo-ontwerp te introduceren.

Dit is natuurlijk niet altijd mogelijk, maar blijf openstaan ​​en experimenteer met nieuwe technieken wanneer je kunt.

In de video hierboven, debatteren twee juryleden van de Brand Impact Awards 2016 – ManvsMachine’s Curtis Baigent, Ben Gibbs van Wolff Olins – over de rol die interactiviteit en motion design zouden kunnen spelen in de toekomst van branding.

34. Help uw cliënt het uit te rollen

Handleidingen 2, ontworpen door Spin en gepubliceerd door Unit Editions, is een fascinerend inzicht in de wereld van merkrichtlijnen

Grondige richtlijnen voor merkgebruik moeten betrekking hebben op alles, van kleuropties tot minimum- en maximumformaten waarbij logoontwerpen moeten worden gebruikt, positioneringsregels, spatiëring – inclusief uitsluitingszones van andere ontwerpelementen – en eventuele welomlijnde no-nos, zoals rekken of vervormen.

Sommige agentschappen zweren bij hen om te zorgen voor een soepele, consistente overdracht aan het interne team van een klant; anderen vinden dat ze te restrictief en prescriptief kunnen zijn.

Ontwerpgerichte imprint Unit Editions heeft twee titels uitgegeven die gewijd zijn aan best-practice voorbeelden uit de hele wereld – Handleidingen 1 en Handleidingen 2 – die waardevolle referentietamen voor uw boekenplank maken om u te helpen ze goed te krijgen.

35. Behandel publieke kritiek

Evenals Airbnb het jaar ervoor, trok de spraakmakende rebrand van Premier League van DesignStudio meer dan zijn eerlijke kritiek van traditionalistische voetbalfans

In de afgelopen paar jaar is sociale media vaker voorgekomen en heeft elke man en zijn hond een mening over design ontwikkeld. Dienovereenkomstig is dit laatste punt uitgegroeid van een incidentele ergernis tot iets dat iedereen die aan een relatief spraakmakende rebranding-oefening werkt, in gedachten moet houden.

Zoals we hierboven hebben uiteengezet, gaat een geweldig brandingschema over veel meer dan alleen een logo-ontwerp, maar op platforms zoals Twitter, wanneer een nieuw vrijgegeven project vaak wordt ingekapseld door een enkele afbeelding, is dit vaak het eerste en enige het publiek springt op.

Het in Londen gevestigde DesignStudio heeft deze reactie de afgelopen jaren meerdere keren ervaren, eerst met Airbnb en meer recentelijk Premier League – het legt uit hoe het omgaat met sociale media-kritiek in de videoclip hierboven.

De open-bron Mozilla-rebrand van Johnson Banks haalde verschillende creatieve routes in het publieke oog af, met feedback aan boord

Johnson Banks omarmde de groeiende interesse in design en gebruikte het tijdens het ontwerpproces zelf in een enorm ambitieuze, volledig open source rebrand van Mozilla – waarbij het publiek werd betrokken bij belangrijke fasen van het proces en waardoor ze de gekozen creatieve routes konden sturen.


Erwin@delaatbusiness.com
Dag, Hulp nodig met internet marketing of websites maken? neem dan contact op

0 Comments

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Choose A Format
Personality quiz
Series of questions that intends to reveal something about the personality
Trivia quiz
Series of questions with right and wrong answers that intends to check knowledge
Poll
Voting to make decisions or determine opinions
Story
Formatted Text with Embeds and Visuals
List
The Classic Internet Listicles
Countdown
The Classic Internet Countdowns
Open List
Submit your own item and vote up for the best submission
Ranked List
Upvote or downvote to decide the best list item
Meme
Upload your own images to make custom memes
Video
Youtube, Vimeo or Vine Embeds
Audio
Soundcloud or Mixcloud Embeds
Image
Photo or GIF
Gif
GIF format