Agile Marketing: Scrum voor digitale marketing implementeren


117

Agile marketing is misschien geen zin die je vaak hoort, maar het wordt steeds populairder en belangrijker.

Traditioneel geassocieerd met ontwikkeling en productbeheer, is Agile een lichtgewicht en, goed, behendig raamwerk voor softwareontwikkeling en brengt functies en producten op de markt.

Het staat in tegenstelling tot “waterval” productiemethoden die analyse, ontwerp, codering en testen behandelen als discrete fasen – waar ze in agile worden behandeld als continu.

Naarmate marketing meer gegevensgestuurd, kwantitatief en iteratief wordt, kunnen we veel van deze beheersmethoden gebruiken om onze marketingcampagnes aan te scherpen, risico’s te beperken en uiteindelijk effectievere marketingcampagnes te verzenden.

Voordat we ingaan op de marketingtoepassingen, laten we kort bespreken wat scrum is en hoe het is ontstaan.

Een inleiding tot Scrum en Agile Development

“Scrum is een raamwerk voor het ontwikkelen en onderhouden van complexe producten.” Afkomstig van de Scrum Guide .

Ontwikkeld in de vroege jaren 90 door Jeff Sutherland en Ken Schwaber , Scrum is:

  • lichtgewicht
  • Eenvoudig te begrijpen
  • Moeilijk te beheersen

Hoewel het Scrum-framework oorspronkelijk is ontwikkeld voor het aanpakken van softwareontwikkeling, is het een flexibel en functioneel raamwerk dat kan worden aangepast aan de problemen waarmee een digitaal marketingteam ook wordt geconfronteerd.

Grotendeels zal deze gids parallel lopen aan de originele Scrum-gids, met enkele aanpassingen en wijzigingen om beter af te stemmen op de iets meer ad-hoc aard van marketing & optimalisatie .

Veel van deze lessen zijn gebaseerd op een experiment dat we op de HubSpot Academy hebben uitgevoerd met als doel om af te stappen van watervalprojectplanning naar een meer Agile Marketing Scrum-strategie.

Het water niet opnieuw uitvinden: blijf bij het raamwerk

Het Scrum-raamwerk bestaat uit Scrum-teams en de bijbehorende rollen, evenementen, artefacten en regels. Hoewel het verleidelijk kan zijn om delen van dit kader te kiezen en te kiezen, kunt u het beste zo dicht mogelijk blijven plakken, omdat dit framework de tand des tijds in veel toepassingen heeft doorstaan.

Succesvol gebruik van het raamwerk hangt af van een bepaald niveau van volwassenheid en afstemming rond een paar kernwaarden:

  • Mensen verbinden zich persoonlijk om de doelen van het Scrum-team te bereiken.
  • Teamleden hebben de moed om het goede te doen en te werken aan moeilijke problemen.
  • Iedereen concentreert zich op het werk van de sprint en de doelen van het Scrum-team.
  • Het Scrum-team en zijn belanghebbenden komen overeen om open te zijn over al het werk en de uitdagingen bij het uitvoeren van het werk.
  • Scrum-teamleden respecteren elkaar om capabele, onafhankelijke mensen te zijn.

Als uw team zich aan deze principes kan houden, dan is het de initiële leercurve waard om te proberen dit uiterst effectieve en samenwerkingskader te implementeren.

Basisprincipes van Scrum Framework

De basis van het Scrum-raamwerk valt in 3 categorieën:

  • Team
  • Evenementen
  • Artifacts

Team gaat over unieke rollen in uw team die de snelle en hoogwaardige uitvoer mogelijk maken waar Scrum bekend om staat. Scrum-evenementen zijn een reeks van 5 herhalende gebeurtenissen die de ruggengraat vormen van het kader. Tot slot zijn artefacten de organisatorische hulpmiddelen zoals sprintachterstanden die het team efficiënt laten bewegen met maximale zelforganisatie.

Rollen op een Scrum Team

Er zijn drie hoofdrollen die moeten worden ingevuld. In een kleiner team vindt u het misschien logisch dat een teamlid een ontwikkelaar (individuele bijdrager) is naast de rol van Scrum Master of Product Owner.

Afbeeldingsbron

De producteigenaar

Volgens de Scrum-gids is de Product Owner de enige persoon die verantwoordelijk is voor het beheer van de Product Backlog. Dit bevat:

  • Duidelijk productbacklog-items uitdrukken
  • Bestellen en prioriteren van artikelen in de Product Backlog
  • Zorgen dat de productachterstand zichtbaar, transparant en voor iedereen duidelijk is en laat zien waar het Scrum-team hierna aan zal werken
  • Zorgen dat het ontwikkelingsteam artikelen in de productachterstand begrijpt op het gewenste niveau

De rol van producteigenaar komt waarschijnlijk al goed overeen met wat een traditionele projectmanager bij een bureau of een programmabeheerder doet. Kort gezegd behandelt de Product Owner werkverzoeken, plant hij deliverables en werkt hij samen met Clients en Stakeholders.

De Product Owner is een belangrijke organisatorische figuur in een agile omgeving

Als je nog niet iemand hebt die deze rol vervult, overweeg dan om een individuele bijdrager een stapje hoger te laten komen, want het is erg belangrijk om een ​​enkel persoon te hebben als manager van de achterstand en als een bottleneck om het ontwikkelingsteam te isoleren van afleidingen, verzoeken en verschuivingen prioriteiten.

De Product Owner is een persoon en is de enige persoon die de Product Backlog kan wijzigen, werkprioriteiten voor het Development Team kan wijzigen en inkomende werkverzoeken kan accepteren of weigeren.

Dit is een grote verantwoordelijkheid, maar is al goed in kaart gebracht wat een goede projectmanager in een organisatie gaat doen.

Ja, dat is de kracht die een Product Owner bezit ( Image Source )

Het ontwikkelingsteam

Het ontwikkelingsteam bestaat uit de professionals die het werk van klant / bedrijfsklare werkstappen voor het Scrum-team uitvoeren. In een digitale marketingcontext hebben deze mensen mogelijk al banentitels zoals Digital Marketing Manager, CRO Manager, PPC Specialist etc.

In een by-the-book Scrum-raamwerk verliezen deze mensen allemaal hun baantitels en worden ze simpelweg “ontwikkelaars”, die hun sterke en zwakke punten aan het team bijdragen om de doelen van de sprint te behalen.

Het ontwikkelingsteam is gedecentraliseerd, functioneel en verzendt het werk

Het ontwikkelingsteam heeft de taak om zichzelf te organiseren en hun eigen werk te beheren. Dit helpt om marketingteams te des-silo’s en meer werk gedaan te krijgen.

Volgens de Scrum-gids hebben ontwikkelingsteams de volgende kenmerken:

  • Ze zijn zelforganiserend
  • Ze zijn crossfunctioneel
  • Scrum herkent geen titels voor Ontwikkelteamleden anders dan Ontwikkelaar, ongeacht het werk dat door de persoon wordt uitgevoerd
  • Scrum erkent geen subteams in het ontwikkelingsteam, ongeacht specifieke domeinen die moeten worden aangepakt, zoals testen of bedrijfsanalyses
  • Individuele Development Team-leden hebben mogelijk gespecialiseerde vaardigheden en aandachtsgebieden, maar verantwoordelijkheid behoort toe aan het ontwikkelingsteam als geheel

Een belangrijke opmerking om hier te noemen, is de verwachting dat het ontwikkelingsteam cross-functioneel is . Hoewel dit ideaal is, is het niet altijd uitvoerbaar in een marketingcontext.

Een klein bureau heeft bijvoorbeeld maar één videograaf, maar voldoende klanten om twee afzonderlijke Scrum-teams te rechtvaardigen.

Wees in dit geval gewoon flexibel. De manier waarop we het in ons team hebben behandeld, was om het videograafbudget verschillende tijdvakken per week aan elk team te geven. Op deze manier is bekend wanneer we opnames redelijkerwijs kunnen tackelen, zodat de sprint niet wordt opgehouden door die afhankelijkheid.

De Scrum Master

De Scrum Master is een beetje een spirituele leider en coach van het Scrum Team. Het is een zeer meta-rol in die zin dat het bestaat om het Scrum-raamwerk te optimaliseren en implementeren.

De Scrum Master is een dienend leider, een spirituele gids voor het team

De Scrum Master is een dienend leider voor het Team. Ze fungeren als een hulpmiddel voor mensen buiten het Scrum Team om het proces te begrijpen en zich eraan aan te passen. De Scrum Master helpt de organisatie om hun interacties met het Scrum Team te optimaliseren om de waarde te maximaliseren die wordt gecreëerd door het gebruik van Scrum.

Hier zijn enkele details over hoe de Scrum Master verschillende stakeholders uit de Scrum Guide heeft geholpen .

Scrum Master Service aan de Product Owner

De Scrum Master bedient de Product Owner op verschillende manieren, waaronder:

  • Technieken vinden voor effectief productachterstandbeheer
  • Het Scrum-team helpen begrijpen dat er behoefte is aan duidelijke en beknopte Product Backlog-items
  • Zorgen dat de producteigenaar weet hoe de productachterstand moet worden geregeld om de waarde te maximaliseren
  • Scrum-evenementen faciliteren zoals gevraagd of nodig

Scrum Master Service aan het ontwikkelingsteam

De Scrum Master bedient het ontwikkelingsteam op verschillende manieren, waaronder:

  • Het ontwikkelteam coachen in zelforganisatie en cross-functionaliteit
  • Het ontwikkelteam helpen om hoogwaardige producten te maken
  • Belemmeringen voor de voortgang van het Ontwikkelteam wegnemen
  • Scrum-evenementen faciliteren zoals gevraagd of nodig

Scrum Master Service voor de organisatie

De Scrum Master bedient de organisatie op verschillende manieren, waaronder:

  • Het leiden en coachen van de organisatie bij de acceptatie van Scrum
  • Planning van Scrum-implementaties binnen de organisatie
  • Medewerkers en belanghebbenden helpen Scrum en empirische productontwikkeling te begrijpen en uit te voeren
  • Veranderingen veroorzaken die de productiviteit van het Scrum-team verhogen
  • Samenwerken met andere Scrum Masters om de effectiviteit van de toepassing van Scrum in de organisatie te vergroten

Scrum-evenementen voor optimalisatie van de conversiesnelheid

In de traditionele Scrum zijn er 5 belangrijke evenementen waaraan elk Scrum-team deelneemt. De kracht van de evenementenstructuur is dat het een herhaalbaar, iteratief en eenvoudig proces is dat door een team van marketeers kan worden gebruikt om meer werk te produceren, beter, in minder tijd. De afbeelding hieronder is een eenvoudige samenvatting, we zullen elk evenement afzonderlijk bespreken.

Afbeeldingsbron

De Sprint

Je hebt waarschijnlijk al eerder gehoord van een “Sprint” . Het is absoluut het meest bekende Scrum-evenement.

De Scrum-gids beschrijft de sprint als “een tijdvak van een maand of minder gedurende welke een” Klaar “, bruikbaar en potentieel releasable Product Increment wordt aangemaakt.”

Dit concept is al buiten de softwarewereld terechtgekomen, met treffend getitelde boeken erover geschreven.

U hoeft het concept dus maar een beetje aan te passen om het voor uw marketingteam te gebruiken. Het is mogelijk dat we de tijd een beetje moeten aanpassen aan het strikte voorschrift van een maand dat het originele Scrum-framework toestaat, of dat we op zijn minst creatief chunking-taken kunnen uitvoeren om in dat tijdsbestek te passen.

We hebben succes gezien met het versoepelen van de eis dat elke sprint aan het einde een afneembaar product moet hebben. In plaats daarvan moet elke sprint een mijlpaal overschrijden.

Sprints kunnen eenvoudig worden aangepast voor gebruikers van uw marketingteam

Als u bijvoorbeeld een tweeweekse lange sprint voert waarbij uw team een ​​analytische diepe duik maakt om zich voor te bereiden op een reeks experimenten voor de site van een klant, kunt u ‘Stuur auditbevindingen naar klant verzenden’ als uw sprintdoel instellen . Uw volgende sprint hierna is misschien “Stuur testvariabele wireframes naar Client”.

Een ander bepalend kenmerk van een sprint is dat het meestal in steen wordt gezet wat het doel zal zijn, en eventuele extra verzoeken om werk die dat doel zullen doen ontsporen, zullen in de achterstand worden gezet en overwogen worden om in de volgende sprint te worden opgenomen. Dit kan lastig zijn als u klanten behandelt, omdat u weet dat het proces kan ontsporen door noodsituaties en dringende behoeften.

Houd hier rekening mee en overweeg de tijd in te plannen in de week die geen deel uitmaakt van de sprint om “musts” van klanten af ​​te handelen.

Sprint Planning

Voordat een sprintdoel kan worden vastgesteld, moet een Scrum-team een ​​sprintplanningsessie uitvoeren.

Tijdens deze planningssessie werkt het hele team samen aan het bepalen van het werk dat moet worden gedaan en aan het sprintdoel voor de komende sprint. De planningstijd van de sprint mag niet meer dan 2 uur per week van de sprint zijn. Dus een korte sprint van twee weken moet een maximum van vier uur planningstijd hebben voor de aftrap.

Sprintplanning beantwoordt twee belangrijke vragen:

  1. Wat kan er in de komende Sprint worden geleverd?
  2. Hoe moet het werk dat nodig is om de sprintdoelen te bereiken worden voltooid?

Wat kan er in de komende sprint worden geleverd?

Dit is waar het Scrum-team samenkomt om te beslissen welke achterstandsartikelen zich moeten concentreren op de volgende sprint. Zodra het team heeft besloten wat te prioriteren, werken ze samen om het overkoepelende doel voor de sprint vast te stellen.

Het beslissen over een enkelvoudig sprintdoel is misschien niet altijd even praktisch voor een behendig marketingteam met verschillende lopende projecten of klanten. Je kunt dit aanpakken door verschillende doelen te stellen voor je sprint.

Als je een tijdje in CRO bent geweest, weet je ongetwijfeld hoe je een achterstand in de testidee compileert . En als u PXL gebruikt , moet het relatief eenvoudig zijn om te bepalen waarop u zich wilt concentreren op basis van uw prioriteitsscore.

Zodra het team heeft besloten wat de achterstanden zijn om aan deze sprint te werken en de algehele doelen voor de sprint, kunnen ze zich concentreren op het behalen van de doelen en het voltooien van de items die gepland staan ​​voor de komende sprint.

Hoe zal het aanstaande werk worden gedaan?

Wanneer u beslist waar u op wilt focussen en hoe u die items kunt veroveren, plaatst u ze op een Spring Backlog.

Afbeeldingsbron

Deze sprintachterstand is waar het team tijdens de sprint naar verwijst als hun bron van taken tijdens de sprint. Deze planning wordt gezamenlijk gedaan terwijl het team zichzelf organiseert. De producteigenaar kan enkele minimale leuningen plaatsen voor must-haves in het werk.

The Daily Scrum (Standup)

Veel marketingteams doen al dagelijks stand-ups, dus de dagelijkse Scrum (standup) mag geen nieuw idee zijn.

Volgens de Scrum-gids is “The Daily Scrum een ​​tijdgebrek van 15 minuten voor het team om activiteiten te synchroniseren en een plan voor de komende 24 uur te maken. Dit gebeurt door het inspecteren van het werk sinds de laatste Daily Scrum en het voorspellen van het werk dat zou kunnen worden gedaan vóór het volgende. De Daily Scrum wordt elke dag op dezelfde tijd en op dezelfde plaats gehouden om de complexiteit te verminderen. “

Tijdens deze vergadering beantwoordt elk teamlid drie belangrijke vragen:

  1. Wat heb ik gisteren gedaan om het team te helpen het sprintdoel te bereiken?
  2. Wat ga ik vandaag doen om het team te helpen het sprintdoel te bereiken?
  3. Zie ik eventuele wegblokkades die invloed hebben op mijn vermogen om het sprintdoel te bereiken?

Een van de grootste voordelen van de dagelijkse Scrum is dat het verspillende vergaderingen elimineert die veel bedrijven teisteren. In plaats van 5 verschillende ad-hoc “touchbasissen” -bijeenkomsten per week, kan het team de zaken dagelijks aanpakken, dagelijks, in de dagelijkse Scrum-status.

Afbeeldingsbron

Debrief & Deel met de sprintrecensie

Haal diep adem, je sprint is voorbij!

Hopelijk was het team in staat om efficiënt en flexibel te werken en de sprintdoelen te behalen. Met de sprint voorbij is het nu tijd voor de sprintrecensie. Dit is de kans van het team om een ​​beetje te pronken met de stakeholders in het werk.

Gefeliciteerd met het voltooien van je eerste sprint

Deze vergadering zou niet langer dan één uur per week van de sprint moeten duren.

Volgens de Scrum Guide bevat de sprintrecensie de volgende elementen:

  • Het Scrum Team en de belangrijkste stakeholders wonen de vergadering bij
  • De Product Owner legt uit welke Product Backlog-items zijn voltooid
  • Het ontwikkelingsteam bespreekt wat goed ging en welke problemen zich voordeden
  • Het ontwikkelingsteam laat het werk zien dat is gedaan
  • De hele groep werkt samen aan de volgende stap om de volgende Sprints te verbeteren
  • Herziening van de manier waarop de marktplaats of het potentiële gebruik van het product is veranderd
  • Beoordeling van de tijdlijn, het budget, potentiële mogelijkheden en marktplaats voor de volgende verwachte release van het product

Als hij uit de sprintrecensie komt, heeft het team items uit de productachterstand overschreden als voltooid en gereed. Dit zal helpen bij het bepalen van de koers en de doelstellingen in de volgende Sprint.

Gebruik de Sprint Retrospective om Iteratively Improve te gebruiken

De sprint retrospectieve (retro) is waar het team kritisch naar zichzelf kijkt en het is overwinningen en verliezen over de laatste sprint. Het doel hier is om verbeteringen vast te stellen voor de volgende Sprint.

Net zoals iteratieve optimalisatie en testen , is dit een tijd en ruimte voor de agile marketingteams om zichzelf te verbeteren met elke sprint door inefficiënties te identificeren en optimalisaties te bepalen om ze te corrigeren.

De Retro is na de sprint Review maar voor de volgende sprintronde planning. Deze bijeenkomst zou niet langer mogen zijn dan ongeveer één uur per twee weken sprinttijd. Deze bijeenkomst wordt georganiseerd en gefaciliteerd door de Scrum Master omdat zij de primaire persoon zijn die ervoor verantwoordelijk is dat het Scrum-team de efficiëntie maximaliseert en de snelheid verhoogt.

Volgens de Scrum-gids is het doel van de Retros om:

  • Inspecteer hoe de laatste sprint ging met betrekking tot mensen, relaties, processen en hulpmiddelen
  • Identificeer en bestel de belangrijkste items die goed zijn gegaan en mogelijke verbeteringen
  • Maak een plan voor het implementeren van verbeteringen in de manier waarop het Scrum Team zijn werk doet

Hoewel er te allen tijde verbeteringen in de processen van het team kunnen worden aangebracht, kan het hebben van een geformaliseerd en iteratief proces bij de Retro-organisatie focus en eigenaarschap opleveren voor hoe het team werkt en hoe het kan worden verbeterd.

Scrum “Artifacts” voor Agile Marketing

In Scrum zijn er drie structuren die zijn ontworpen om transparantie en verantwoordelijkheid te bieden voor het werk van het team:

  • Productachterstand
  • Sprint Backlog
  • aanwas

Deze dingen zijn essentieel voor het creëren van de infrastructuur die de iteratieve werkprocessen mogelijk maakt die Scrum zijn reputatie geven voor het aanjagen van teams. Ze zijn nodig voor het faciliteren van agile marketing in organisaties.

Product Backlog (Client Backlog)

Volgens de Scrum-gids is “De productachterstand een geordende lijst van alles wat mogelijk in het product nodig is en is het de enige bron van vereisten voor eventuele wijzigingen aan het product. De Product Owner is verantwoordelijk voor de Product Backlog, inclusief de inhoud, beschikbaarheid en bestellen. “

Een onderscheid dat de moeite waard is om hier te maken, is dat de term ‘Product Backlog’ afkomstig is van software en productontwerp en kan worden gewijzigd in ‘Client Backlog’ wanneer deze wordt bekeken in de context van een bureau of ‘Test Backlog’ voor een CRO-team in elke context .

Afbeeldingsbron

De productachterstand bevat alle ‘functies, functies, vereisten, verbeteringen en fixes die de wijzigingen vormen die in toekomstige releases aan het product moeten worden aangebracht. Product Backlog-items hebben de kenmerken van een beschrijving, volgorde, schatting en waarde. “

Voor een CRO-gericht agentschapsteam kan de “klantenachterstand” alle “studies, tests, rapporten en ontwerpwerkzaamheden” vermelden die een klant nodig heeft.

Product Backlog-verfijning is hoe het team de Backlog opbouwt en onderhoudt. Deze stap wordt uitgevoerd door de Product Owner (Client Owner) en het Team.

Dit is een continu proces waarin de Product Owner en het Ontwikkelteam samenwerken aan de details van Product Backlog-items.

Items bovenaan de Backlog zijn meestal duidelijker en gedetailleerder dan lagere items wanneer ze dichter bij de sprintachterstand komen. Product Backlog items die klaar zijn om aan te worden gewerkt en redelijkerwijs kunnen worden voltooid in de volgende sprint worden beschouwd als “Ready”.

Sprint Backlog

Volgens de Scrum-gids, “De sprintachterstand bestaat uit de set Product Backlog-items geselecteerd voor de Sprint, plus een plan om het product Increment te leveren en het sprintdoel te realiseren. De sprintachterstand is een prognose van het team over wat de functionaliteit zal zijn in de volgende verhoging en het werk dat nodig is om die functionaliteit in een “klaar” -verhoging te leveren. “

De sprintachterstand is de enige plek waar het team de voortgang van items door de sprint volgt en volgt tijdens het werken aan de doelen van de sprint.

Het is belangrijk dat de sprintachterstand voldoende gedetailleerd is en dat veranderingen in de voortgang gemakkelijk te begrijpen zijn in de Daily Scrum (Standup).

Het team wijzigt en verplaatst items tijdens de sprint van sprintachterstand naar In Progress to Done. Kanbanborden zijn een gebruikelijke manier om deze stroom te visualiseren en te volgen. Zie het onderstaande voorbeeld voor hoe dit eruit zou kunnen zien:

aanwas

Een beperking die essentieel is om de integriteit van de sprint te behouden, is het concept van een ‘toename’.

In software betekent dit een werkende nieuwe versie van waar aan gewerkt wordt, maar voor een CRO of agile marketingteam is dit een beetje anders.

In principe aan het einde van een sprint, moet alles wat in de wachtrij is geplaatst als een sprintachterstanditem, GEREED zijn. Niet bijna daar – GEDAAN.

Op deze manier als een sprint naar boven komt, zijn de taken ook voltooid, zodat het team door kan gaan naar de volgende ronde van sprintplanning met een schone lei en voltooid werk.

Elke taak die niet is voltooid, wordt als afval beschouwd aan het einde van de sprint en moet opnieuw worden gepland.

Aanpassen van Scrum aan het werk voor Agile Marketing en CRO Teams

In dit artikel heb ik geprobeerd overwegingen op te nemen over waar de softwarewortels van Scrum niet aansluiten bij de manier waarop digitale marketeers werken. Als je echter creatief bent, kun je dit vrijwel direct vrijwel direct toepassen.

De belangrijkste uitdaging voor ons om dit te implementeren in ons contentmarketingteam op HubSpot was dat we probeerden om Scrum halverwege te runnen in plaats van volledig in te zetten. Het nadeel van deze strategie is dat het uiteindelijk uiteindelijk meer werk en stress voor het team heeft opgeleverd, omdat we zowel onze persoonlijke backlogs als de Scrum-achterstand hadden om te beheren en aan te werken.

Als ik iedereen die dit heeft gelezen een ding kan aanbevelen en de implementatie van Scrum gaat testen, ga dan all-in. Als het voor je organisatie niet lukt, is dat oké, maar zet je in voor de test.

Conclusie

Scrum is een raamwerk voor agile productontwikkeling, maar de principes kunnen net zo goed worden toegepast om een ​​agile marketingorganisatie te creëren.

De voordelen hiervan zijn talrijk: snellere iteratie, meer werkdoorvoer, betere campagnes. Een agile marketingorganisatie is de perfecte context voor een experiment of een optimalisatieteam om te gedijen. Het kweekt een cultuur van experimenteren – een datagedreven en iteratieve cultuur.

Naast dit artikel is hier nog wat lezen om agile marketing echt onder de knie te krijgen:

Hoe bedien je je marketingafdeling? Lijkt het meer op de traditionele watervalmarketing, of werk je met een innovatief en agile marketingteam?

Free messenger chatbot
With a chatbot you can do the following (on autopilot): Reservations, making an appointment, customer service, sales, promotions, sending content, collecting lead info, reaching customers in messenger, and more! No coding required, set up in minutes. Click below for a free account
Free messenger chatbot

What's Your Reaction?

hate hate
0
hate
confused confused
0
confused
fail fail
0
fail
fun fun
0
fun
geeky geeky
0
geeky
love love
0
love
lol lol
0
lol
omg omg
0
omg
win win
0
win

0 Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Choose A Format
Personality quiz
Series of questions that intends to reveal something about the personality
Trivia quiz
Series of questions with right and wrong answers that intends to check knowledge
Poll
Voting to make decisions or determine opinions
Story
Formatted Text with Embeds and Visuals
List
The Classic Internet Listicles
Countdown
The Classic Internet Countdowns
Open List
Submit your own item and vote up for the best submission
Ranked List
Upvote or downvote to decide the best list item
Meme
Upload your own images to make custom memes
Video
Youtube, Vimeo or Vine Embeds
Audio
Soundcloud or Mixcloud Embeds
Image
Photo or GIF
Gif
GIF format