Een bewezen UX-onderzoeksproces om uw website opnieuw te ontwerpen

15 min


123

Herontwerpen van de website vormen een enorm risico. U kunt jaren van incrementele winst in UX en siteprestaties weggooien, tenzij u een proces hebt dat op een strijd getest is.

Maar hoe ziet dat proces eruit? En hoe weet u of uw team, of degene die u hebt ingehuurd, zich concentreert op de belangrijkste dingen ? Veel gebieden leveren kleine verbeteringen op, maar om een ​​echt verschil te maken en de vooruitgang uit het verleden te beschermen, hebt u een herhaalbare, evidence-based benadering nodig.

Ik ga je stap voor stap door het UX-onderzoeksproces van ons bedrijf leiden voor herontwerp van de site – de rol van elk aspect, hoe lang elk moet duren en wat, meestal, elk met zich meebrengt.

Die kennis zal je helpen:

  • Maak een basis voor een intern onderzoeksproces.
  • Verbeter het evaluatieproces van leveranciers.
  • Houd uw huidige leverancier verantwoordelijk.

Maar eerst een opmerking over “radicale herontwerpen”

Zoals al in het begin werd opgemerkt, hebben volledige herontwerp van desite de potentie om averechts te werken . Een hooggeplaatste stakeholder kan op onderzoek gebaseerde beslissingen overrulen, ontwerpers kunnen botsen met optimizers en de overvloed aan gelijktijdige wijzigingen kan het onmogelijk maken om vast te stellen welke veranderingen de schuldige zijn als een herontwerp slechter presteert dan zijn voorganger.

Een “radicaal herontwerp” staat in contrast met een proces van voortdurende experimenten. Die incrementele aanpak maakt het gemakkelijker om de impact van individuele wijzigingen te isoleren en het risico van een volledig herontwerp te voorkomen . Het vermijdt ook een braakliggende periode van een jaar tussen herontwerpen wanneer concurrenten kunnen blijven doorgaan.

Dat gezegd hebbende, er zijn drie sterke argumenten voor een compleet herontwerp:

  1. Grote bedrijfswijzigingen. Een aanzienlijke verschuiving in uw merk of product kan een nieuwe look en feel voor uw site rechtvaardigen.
  2. Het raken van de lokale maxima. Als het experiment afnemend rendement begint te vertonen, kan een radicaal herontwerp het maximum voor de prestaties van de site verhogen.
  3. Weinig verkeer. Sites met beperkt verkeer kunnen mogelijk niet binnen een redelijke tijd wijzigingen testen.
lokale maxima grafiek
Het raken van de lokale maxima kan een “radicaal herontwerp” helpen rechtvaardigen ( bron van afbeelding )

Andere problemen kunnen ook leiden tot een grootschalige herontwerp, zoals een site die afhankelijk is van oude technologie (bijvoorbeeld Flash) of een website waarvan het ontwerp duidelijk gedateerd is. (Het laatste scenario is gebruikelijk bij startups waarvan de snelle groei ervoor zorgt dat een eerste “zelfgemaakte” site amateuristisch lijkt.)

Als een volledig herontwerp de juiste keuze is, begint het proces met een uitgebreid onderzoeksplan dat zowel generatief als evaluatief onderzoek omvat.

Generatief versus evaluatief onderzoek

Hoewel er verschillende categorieën van gebruikersonderzoek zijn , is de belangrijkste uitsplitsing tussen generatief en evaluatief onderzoek.

Generatief onderzoek helpt u de wereld van uw gebruikers te begrijpen, meer te leren over hun uitdagingen en ideeën te genereren voor uw nieuwe website-ontwerp. Deze technieken, zoals interviews met belanghebbenden en gebruikers , die ik hieronder behandel, zijn meestal kwalitatief omdat de beste inzichten van het publiek naar boven komen tijdens gesprek en observatie.

Wanneer u uw onderzoeksplan aan het opstellen bent, plaatst u in het begin generatieve technieken. Op die manier zal het onderzoek de richting van uw ontwerp bepalen.

Evaluatief onderzoek valideert hoe goed uw redesign de problemen oplost die het herontwerp hebben geïnspireerd. Evaluatieve methoden zijn kwantitatieve getallen meten de effectiviteit van het herontwerp. Voorbeelden van evaluatieve methoden:

Haast je niet door de generatieve technieken. Het is normaal dat je snel wilt werken, iets wilt ontwerpen en het ontwerp wilt testen. Maar als u alleen evaluatief onderzoek uitvoert, test u alleen uw ideeën in plaats van een website te bouwen op basis van wat gebruikers willen.

De beste resultaten, zoals het onderstaande voorbeeld van HubSpot-shows, zijn afkomstig van het combineren van beide methoden.

Het belang van het combineren van generatief en evaluatief onderzoek

Een goed voorbeeld van hoe onderzoeksmethoden kunnen worden gecombineerd, is de opnieuw ontworpen startpagina van HubSpot . Alleen al deze pagina trekt meer dan 4 miljoen bezoeken per maand, dus de inzet voor het herontwerp was behoorlijk hoog.

oude hubspot-startpagina
Dit is hoe de homepage van HubSpot eruitzag voor het opnieuw ontwerpen. De dubbele call-to-action is moeilijk te lezen tegen de onscherpe achtergrond.

Omdat HubSpot zoveel verkeer had, hadden ze een schat aan gegevens. Het ontwerpteam heeft patronen geïdentificeerd in hoe mensen op de startpagina navigeerden. Met behulp van een combinatie van Google Analytics , warmtekartering en sessie-opnamen onthulden ze drie terugkerende patronen met betrekking tot veelgestelde vragen, prijzen en productinformatie.

Maar ze namen geen genoegen met kwantitatieve gegevens: het team van HubSpot wilde direct van hun gebruikers horen, met name van verschillende persona’s . Het ontwerpteam interviewde klanten en belanghebbenden en verzamelde zelfs informatie van tweets, ondersteuningsgesprekken en andere kwalitatieve bronnen.

nieuwe homepage hubspot
Dit is de nieuwe startpagina van HubSpot na het herontwerpproces van UX. Let op de verbeterde bruikbaarheid van zowel de tekst als de enkele CTA.

Uiteindelijk heeft hun onderzoek een nieuw ontwerp voor de startpagina geïnformeerd dat KPI’s voor het marketingteam van HubSpot heeft gestimuleerd, met name een grotere betrokkenheid bij hoogwaardige CTA’s en meer aanmeldingen voor gratis proefversies.

  • Zonder het kwantitatieve onderzoek zouden ontwerpers niet in staat zijn geweest om de drie belangrijkste gedragspatronen voor veelgestelde vragen, prijsbepalingen en productinformatie op de site te identificeren.
  • Het kwalitatieve onderzoek bracht het ontwerpteam ertoe dynamische inhoud te leveren op basis van bezoekersaantallen van ingelogde gebruikers.

Welke methoden moet u gebruiken om uw website opnieuw te ontwerpen ? En in welke volgorde? Elk project is anders, dus het proces moet flexibel zijn, maar er zijn fundamentele stappen die van toepassing zijn op bijna elk webontwerpproject.

Voordat u echter enig onderzoek doet, moet u de businesscase opstellen.

Het maken van de businesscase voor UX-onderzoek

Of het uw CEO nu overtuigt, ze weten niet alles van hun gebruikers of voldoende budget voor onderzoek, deze gesprekken kunnen moeilijk zijn.

Betrek alle primaire belanghebbenden bij uw bedrijf. De meeste bezwaren tegen gebruikersonderzoek kunnen worden overwonnen door te wijzen op een simpele waarheid: het maken van wijzigingen in het ontwerp later in het proces – wanneer het om ontwikkelingshulpbronnen gaat – is erg, erg duur. Vroegtijdig gebruikersonderzoek uitvoeren en vaak dat risico verminderen.

Het zorgt er ook voor dat de functies in uw herontwerp zijn wat uw klanten willen. 

wijzigingen in de ontwerpkosten van het diagram
Hoe langer je wacht om wijzigingen in het ontwerp aan te brengen, hoe duurder het wordt. ( Beeldbron )

Zodra u over een interne buy-in beschikt, kunt u aan de slag met onderzoek. (Opmerking: deze pre-onderzoeksperiode is ook het moment om te ontdekken welk onderzoek, indien aanwezig, al is uitgevoerd.)

Dit is hoe we het doen bij DePalma.

De 3 fasen van UX-onderzoek voor herontwerp van de site

Fase 1: ontdekking en planning

  • Wanneer zou je het moeten doen? 1-2 maanden voordat het nieuwe herontwerp live gaat (afhankelijk van de projectomvang).
  • Hoe lang duurt het? 2-3 dagen.

Deze eerste fase verzamelt interne perspectieven, catalogiseert bestaande inhoud en omvat een heuristische evaluatie van de huidige site.

Stap 1: interviews met belanghebbenden

Hoewel belanghebbenden niet uw klanten zijn, kunnen zij:

  • Geef context over onderzoek dat al binnen uw organisatie is gedaan.
  • Ontdek wat elke stakeholder het meest waardeert met uw project.
  • Zorg ervoor dat stakeholders de waarde van uw onderzoek begrijpen.

Stakeholders kunnen meestal in drie groepen worden verdeeld: 

  1. Bedrijf. Marketing, product, verkoop en operaties.
  2. Engineering. Ontwikkeling en IT-leiders.
  3. Ontwerp . UX, UI en grafisch ontwerpers die een bijdrage aan het project leveren.

Plan vergaderingen van één uur met leiders in elke categorie. Het doel van elk interview is om het project te begrijpen vanuit het perspectief van de stakeholder en vast te stellen hoe deze het succes definiëren.

Vragen over het interview met stakeholders zijn onderverdeeld in vier thema’s: 

  1. Waarom doe je überhaupt een herontwerp? Zorg ervoor dat uw begrip wordt gedeeld door belanghebbenden.
  2. Wie zijn de gebruikers? Uw site kan niet gebruikersgericht zijn als u niet weet wie uw gebruikers zijn. Omdat stakeholders geen gebruikers zijn, hebben ze vaak een onvolledig beeld van wat gebruikers nodig hebben. Door de perspectieven van belanghebbenden te vergroten, kunt u echter uw inzicht in de markt vergroten en patronen bij gebruikers identificeren.
  3. Hoe zal succes worden gedefinieerd? Ontdek wat elke stakeholder denkt dat succes eruit zal zien. Zijn het hogere bruikbaarheidsstatistieken, zoals het voltooien van taken en conversies of iets anders dan analyses, zoals inkomsten?
  4. Wat is er al besloten? Elk project heeft beperkingen; je moet onthullen wat buiten je macht ligt. Wat is bijvoorbeeld de deadline voor het lanceren van de website? Welke technologie zal worden gebruikt om het te bouwen? Hoeveel ontwikkelaars werken er aan het project?

De eigenlijke vragen kunnen behoorlijk lang zijn, dus ik zal ze hier niet allemaal vermelden, maar er zijn meerdere bronnen, zoals deze of deze , die een duik nemen in de details.

Leg tot slot de basisregels voor communicatie. Hier zijn een paar vragen die we stellen om ons onboarding-proces af te ronden en verwachtingen te stellen voor de rest van het project:

communicatie tijdens herontwerpprojecten

Stap 2: Inhoudscontrole

Net als de vorige stap gaat een inhoudsaudit over ontdekking: u moet begrijpen wat er al bestaat op uw huidige website voordat u een nieuw ontwerp kunt plannen. Een inhoudsaudit bouwt een hoofdlijst van al uw inhoud op en kan ook eerder onbekende relaties tussen inhoudstypen blootleggen.

Het belangrijkste idee is om een ​​reeks steeds specifiekere silo’s voor uw inhoud te maken.

  1. Begin met de navigatie bovenaan uw homepagina.
  2. Evalueer het type inhoud onder elk navigatie-item. Zijn er onderwerpen die een nieuwe subgroep verdienen? Dat is je volgende niveau van classificatie.
  3. Herhaal die oefening tot je de specifieke paginatitels hebt. Eenmaal daar heb je min of meer het maximale detailniveau bereikt.

In bijna alle gevallen is de grootste inhoudsgroep uw blog. Dit is een voorbeeldcontentcontrole die we hebben uitgevoerd voor een van onze klanten:

inhoudscontroledocument

We zijn begonnen met de navigatie en werkten naar afzonderlijke pagina’s. U kunt specifieker worden , maar u loopt ook het risico van afnemende opbrengsten.

Als uw website duizenden pagina’s bevat of volledig wil zijn, kunt u ook een tool als Screaming Frog gebruiken om uw hele site te crawlen en alle pagina’s op te sommen. Deze methode voorkomt ook dat u pagina’s mist die niet in uw navigatie voorkomen.

Stap 3: Heuristische evaluatie

Er zijn veel heuristische kaders (waarvan er een aantal overlappen met conversie-optimalisatie ). Bij DePalma volgen we meestal een variatie op het model van Jakob Nielsen en richten we ons op vier gebieden van heuristische evaluatie: herkenning, minimalistisch ontwerp, consistentie en gebruikerscontrole.

1. Erkenning. In plaats van eerdere informatie terug te moeten halen, zoals wat een pictogram betekent, moeten gebruikers de context van elk element kunnen herkennen.

De pictogrammen in de topnavigatie van Inc.com zijn bijvoorbeeld eenvoudig herkenbaar voor hun lezers: een vergrootglas verwijst naar de zoekbalk, de menselijke figuur leidt naar een profielpagina en het menu met hamburgersbiedt meer navigatieopties.

Vertrouwen op herkenning helpt de cognitieve belasting te verminderen – mensen moeten minder nadenken bij het gebruik van uw site, waardoor de gebruikerservaring gemakkelijk en plezierig wordt.

2. Minimalistisch ontwerp. Grote applicaties evolueren naar een minimaal, op inhoud gericht ontwerp , maar veel bedrijven hebben nog steeds flitsende en verwarrende websites. Uit onderzoek blijkt dat mensen de voorkeur geven aan eenvoudige en gemakkelijke ervaringen .

Robinhood tilt het minimalistische concept naar een ander niveau. Kijk maar naar al die witruimte. De startpagina bevat eenvoudige keuzes zonder afleiding:

minimalistisch homepage voorbeeld

3. Consistentie. Om een ​​website gebruiksvriendelijk te maken, moet deze consistent zijn. Dat betekent dat alle elementen zich op alle apparaten en op alle pagina’s op dezelfde manier gedragen. De website van Digiday onderhoudt een consistente ervaring op mobiele en web-apparaten:

digiday homepagina consistentie voorbeeld

4. Gebruikersbeheer. Gebruikers hebben autonomie nodig om op uw site te navigeren en hun ervaring te beheren. Mensen moeten in staat zijn om relevante delen van uw site te bezoeken zonder onnodige belemmeringen, en ze zouden in staat moeten zijn om midden in een bepaald proces terug te lopen, zoals een e-commerce kassa .

Nike’s website heeft grote knoppen waarmee gebruikers items in hun winkelwagentje kunnen bewerken of verwijderen. De URL in de linkerbovenhoek biedt een eenvoudige manier om meer items te bekijken. (Deze site is ook een voorbeeld van een minimalistisch ontwerp.)

nike checkout-proces

Om effectief te zijn, moet een heuristische evaluatie worden uitgevoerd door een expert met jarenlange ervaring in UX-ontwerp . En omdat het proces in wezen een beoordeling van de beste praktijken is, moet het worden beschouwd als verkennend onderzoek om u in de juiste richting te wijzen voor kwantitatieve evaluaties.

We verzamelen resultaten in een kort rapport met informatie over ‘problemen’ en ‘aanbevelingen’ voor elke heuristiek.

Met input van belanghebbenden en een herziening van de bestaande inhoud en ontwerp voltooid, kunnen we overstappen op de metselen fase, die zich richt op eindgebruikers.

Fase 2: metselen

  • Wanneer zou je het moeten doen? Ten minste 4 weken voordat uw website wordt gelanceerd.
  • Hoe lang duurt het? Het verzamelen en analyseren van het onderzoek duurt meestal een week. Als u op reis bent om klanten te interviewen, wees dan een paar extra dagen beschikbaar.

De brackiying-fase richt zich op onderzoek met uw doelgroep – de mensen die uw website daadwerkelijk gebruiken. De volgende technieken helpen u meer te weten te komen over de doelen, uitdagingen, motivaties en de context waarin zij uw website gebruiken.

Hoe completer het beeld van uw klanten, hoe beter u in staat bent om een ​​website te ontwerpen die op hen is afgestemd.

Stap 1: Gebruikersinterviews

Gebruikersinterviews zijn het brood en boter van generatief onderzoek. Praten met uw klanten in een interviewsetting levert rijke inzichten op over hoe zij omgaan met uw website en hoe uw redesign het kan verbeteren. Face-to-face-interviews stellen mensen op hun gemak en helpen u bij het beantwoorden van de subtekst van een antwoord dat anders verloren zou gaan tijdens een telefoongesprek of live video. 

Om het meeste uit uw interviews te halen, hebt u een goed script nodig. Uw script moet de vragen bevatten die u gaat stellen, de volgorde waarin u ze gaat stellen en wat u verwacht te leren van elke vraag.

Het laatste deel is van cruciaal belang: als een antwoord niet het inzicht biedt dat je nodig hebt, kun je terugcirkelen en het op een andere manier vragen. Focussen op eenvoudige, praktische vragen levert de beste resultaten op. (Mensen zijn notoir slecht in het uitleggen van abstracte ideeën over waarom ze iets doen.)

Verdeel uw vragen in drie categorieën: 

1. Levensstijl / inleidende vragen. Deze vragen vragen de deelnemers naar hun levensstijl en voorkeuren om een ​​verstandhouding op te bouwen.

Voorbeelden: 

  • Hoe ziet jouw typische dag er uit?
  • Wat zijn enkele van je favoriete websites en mobiele apps?
  • Wat is jouw mening over [de branche van jouw product]?

2. Industrie / website-specifieke vragen. Deze vragen richten zich op de uitdagingen en doelen die uw klanten hebben bij het gebruik van uw website of een website zoals de uwe.

Voorbeelden:

  • Hoe doet u momenteel [hoofdactie met betrekking tot uw website]?
  • Vertel me over de laatste keer dat u [een actie met betrekking tot uw site hebt voltooid].
  • Wat vond je frustrerend aan die ervaring?
  • Wat vond je leuk?

Promoot verhalen zo mogelijk. Verhalen zijn de goudmijnen van gebruikersonderzoek, en als je een klant een bijzonder belangrijk moment kunt laten herinneren, zal zijn geheugen beter zijn en zijn de antwoorden specifieker.

3. Vragen over gebruikerservaringen. Deze vragen bevatten ideeën over het verbeteren van specifieke delen van uw website. Vraag ze onmiddellijk nadat iemand met uw website heeft gecommuniceerd.

  • Wat vond je het leukst aan de website?
  • Wat vond je het minst leuk?
  • Hoe kan de website verbeteren?

Nadat u uw interviews hebt voltooid, vraagt ​​u zich af: bevatten antwoorden consistente patronen? Bevat elk interview veel nieuwe informatie?

Als er nieuwe informatie blijft borrelen, rek je meer deelnemers totdat hun antwoorden patronen hebben vastgesteld. Stel maximaal 15 gebruikersinterviews in. Op dat moment heb je wat je nodig hebt.

Stap 2: Personas

Als onderzoekstechniek hebben persona’s een beetje hun glans verloren . Irrelevante data, half-vast onderzoek en een slechte toepassing kunnen een perfect bruikbare onderzoekstool een doelwit van spot maken.

We zijn nog steeds sterk afhankelijk van persona’s in ons proces, maar we vergroten de kwantitatieve aspecten met kwalitatieve inputs. 

persona voorbeeld
Deze CEO-persona bevat kwalitatieve gegevens, zoals doelen, frustraties en behoeften. Dit helpt meer empathie te creëren tussen de ontwerper en zijn publiek, wat leidt tot effectievere ontwerpen. ( Beeldbron )

Kwantitatieve gegevens vormen slechts een klein deel van onze persona’s. Het merendeel van ons personawerk richt zich op doelen, frustraties, rationele behoeften en emotionele behoeften.

Deze informatie is afkomstig van het interviewproces en kan worden samengesteld om persona’s te maken die u een gedetailleerd, diepgaand overzicht geven van de uitdagingen voor elk doelgroepsegment wanneer zij uw website gebruiken. 

Het begrijpen van iemands frustraties kan uw ontwerpbeslissingen direct beïnvloeden. Bijvoorbeeld, als Daniel Howell, onze hierboven afgebeelde CEO, gefrustreerd is door een gebrek aan informatie over uw service, dan is het waarschijnlijk een goed idee om een ​​FAQ-pagina of een servicepaginawidget te ontwerpen die hij kan uitbreiden voor meer informatie.

Je krijgt die inzichten niet door te weten hoe oud hij is of hoeveel geld hij verdient.

Stap 3: use cases

Een use-case is een stapsgewijze beschrijving van hoe gebruikers specifieke doelen op uw website voltooien. Omdat een redesign een bekend probleem probeert op te lossen, kan een use-case een geoptimaliseerde workflow ontwikkelen die de ervaring eenvoudiger moet maken en de conversieratio moet verhogen . 

Op basis van interviews, wat vonden mensen frustrerend over uw site? Gebruik die feedback om overtollige of verwarrende stappen in het proces te identificeren en ze uit uw use-case te verwijderen.

Usability.gov heeft een uitstekend voorbeeld van deze techniek.

gebruik case-voorbeeld

De use case leidt ons door elke stap die de huishoudster neemt om het doel te bereiken. Wasserij lijkt misschien een vergezocht voorbeeld, maar het uitgangspunt is precies hetzelfde voor uw website. De koers uitzetten van elk personas naar de spreekwoordelijke finishlijn is een krachtige techniek.

Natuurlijk is het onmogelijk om elk pad te voorspellen dat gebruikers zullen nemen om hun doelen te bereiken. In tegenstelling tot het doen van was, biedt het navigeren op een website mensen talloze keuzes, en mensen gebruiken uw website vaak op manieren die u niet verwacht .

Omdat een use-case een geoptimaliseerd gedragspatroon vertegenwoordigt, kunt u rekening houden met niet-lineaire (en soms inefficiënte) gebruikersstromen met de gebruikercontrol heuristiek. Zolang het duidelijk is hoe vooruit of achteruit te gaan, zal uw website een hoge mate van bruikbaarheid behouden.

Nadat u uw eerste onderzoek hebt uitgevoerd, kunt u die kennis vertalen naar wireframes om bruikbaarheidstests uit te voeren op het voorgestelde herontwerp.

Fase 3: Usability testen

  • Wanneer zou je het moeten doen? Uw eerste bruikbaarheidstest moet 2 weken vóór de start van de website plaatsvinden, maar die tijdlijn is afhankelijk van hoe lang u ontwikkeling toekent.
  • Hoe lang duurt het? Gebruikerstests duurt slechts 2-3 dagen in de ontwerpfase, maar moet worden voortgezet nadat de website live is.

Gebruikerstests stellen onderzoek aan het werk: alles wat u tijdens de eerste twee fasen hebt geleerd, geeft informatie over de keuzes die u maakt bij de ontwikkeling van een eerste wireframe en een klikbaar prototype.

Daaropvolgende ronden van beoordeling en testen bieden op hun beurt zowel generatieve als evaluatieve feedback om uw ontwerp te verfijnen.

Stap 1: Wireframes

Eerst maken we low-fidelity wireframes . Vervolgens tonen we deze wireframes aan gebruikers en belanghebbenden en brengen wijzigingen aan op basis van hun feedback. Uiteindelijk worden de low-fidelity wireframes een aanklikbaar prototype, wat we gebruiken voor usability testen.

Het proces van wireframing en prototyping valt buiten het bestek van dit artikel – dat zijn ontwerpmethoden, geen onderzoek – maar ik noem ze omdat ze nodig zijn voor usability testen, wat de standaard is voor evaluerend onderzoek.

Stap 2: Usability testen

U kunt het testen van bruikbaarheid persoonlijk of op afstand doen. Tenzij het een zeer complexe site is, is testen op bruikbaarheid op afstand prima (en bespaart reiskosten).

Voor het instellen van een test op bruikbaarheid op afstand hebt u de juiste software nodig om video en audio van de testsessie op te nemen. Audio is met name belangrijk omdat u wilt dat gebruikers hun gedachten vocaliseren terwijl ze communiceren met uw prototype. Dit geeft u verder bewijs wanneer iets verwarrend is of wanneer gebruikers positief op het ontwerp reageren.

De meeste testsessies duren meestal tussen de 30 minuten en een uur. Een goede planning haalt het meeste uit een testsessie. Een testplan moet in twee delen worden onderverdeeld:

  1. Invoering. De inleiding geeft de gebruiker context voor de testsessies en zorgt ervoor dat ze zich op hun gemak voelen. Leg uit dat u de test opneemt en benadruk dat u de persoon niet test, maar de software. Er zijn geen verkeerde acties en als de gebruiker fouten ontdekt, is dat een goede zaak.
  2. Taken. Plan drie tot vijf taken die de deelnemers tijdens de sessie moeten voltooien. Lijn taken uit met de belangrijkste doelen voor de site. Als u specifieke vragen heeft die u tijdens deze taken wilt stellen, schrijf ze dan uit en neem ze naast de taken op.

Hier zijn een paar bronnen voor het maken van een testplan: 

Houd er rekening mee dat iedereen testplannen anders voorbereidt. Gebruikerstests testen doe je niet één keer. Test elke iteratie van uw ontwerp en vergelijk de resultaten met de basislijngegevens die u bij uw eerste run hebt vastgesteld. Zelfs als uw site live gaat, stop dan niet met testen.

Hier is een goed voorbeeld van een gematigde gebruikstest met een klikbaar prototype: 

klikbaar prototype voorbeeld

Stap 3: Testevaluatie

Gebruikerstests hebben kwalitatieve aspecten zoals audio- en video-opnamen, maar deze techniek is ook uw primaire bron voor kwantitatieve gegevens. Dat is een goede zaak: je kunt ontwerpherhalingen vergelijken om te zien hoe iemand het doet ten opzichte van een ander. Er is nog steeds een beetje observationeel onderzoek, maar je leeft nu grotendeels in het land van gegevens.

Belangrijke statistieken voor gebruiksgemak zijn onder meer: 

  • Voltooiingspercentage. Het percentage deelnemers dat een taak kan voltooien. Als een significant aantal een taak niet kan voltooien, ga dan terug naar de tekentafel.
  • Taak tijd. Dit meet hoe efficiënt mensen een taak kunnen voltooien. Hoe sneller de taaktijd, des te intuïtiever het proces.
  • Klikken / waargenomen inspanning. Klikken kunnen de complexiteit van een taak aangeven. Het voltooiingspercentage kan hoog zijn, maar als er veel klikken nodig zijn om daar te komen, is er ruimte voor verbetering.

(De meeste usability testing-software rapporteert deze statistieken standaard op het platform.)

Afhankelijk van de grootte van uw organisatie, kunt u een deel van of het volledige onderzoeks- en testproces uitbesteden. Het identificeren van de juiste leverancier wanneer er zoveel op het spel staat – zowel bij de initiële investering als de latere resultaten – is even essentieel als uitdagend.   

Identificatie van de juiste leverancier

Bijna alle gebruikerservaringprofessionals hebben een vorm van mensgericht design. Deze benadering omvat gebruikersonderzoek als onderdeel van een groter, iteratief ontwerpproces.

Het echte verschil tussen doorgewinterde UX-ontwerpers en nieuwkomers is de verfijning van hun proces. Ervaren ontwerpers hebben een herhaalbaar proces dat ze van project tot project kunnen aanpassen; beginnende ontwerpers doen dingen willekeurig.

Als u overweegt een ontwerpbureau in te huren om uw redesign-project aan te pakken, zijn hier een paar dingen om naar te zoeken:

  1. Een onderzoek-eerst benadering. Onderzoek is de levensader van succesvol UX-ontwerp. Als iemand zijn benadering niet kan verwoorden, weten ze niet hoe dat moet.
  2. Een portfolio van UX-werk. Veel grafische ontwerpers beweren dat ze comfortabel zijn met het ontwerpen van belevingen, terwijl ze in feite niet het minste idee hebben. Zorg ervoor dat iedereen die u beschouwt over een sterk portfolio aan ervaring met ontwerpwerk beschikt en dat werk in detail kan uitleggen.
  3. Een samenwerkingsperspectief. UX-ontwerpers moeten hun werk benaderen met empathie en een gevoel van samenwerking. Als een ontwerper overmoedig is of geen inclusieve positie inneemt, is de kans groot dat ze hun ideeën zullen pushen in plaats van die van klanten.

Conclusie

Als het proces dat ik zojuist beschreef lijkt betrokken te zijn, is dat omdat het zo is. Goed UX-ontwerp wordt aangedreven door onderzoek, dus om de beste resultaten te krijgen, moet u investeren in het leren van uw klanten. Denk eraan: u bent niet uw gebruikers .

Dat wil niet zeggen dat uw proces rigide zou moeten zijn, maar elk proces zou sleutelvragen moeten beantwoorden:

  1. Ontdekking en planning. Over welke onderwerpen weten interne stakeholders? Welke inhoud bestaat momenteel? Welke kwesties ontdekt een deskundige evaluatie?
  2. Metselen. Wat vinden onze eindgebruikers van de site? Wie zijn ze en wat zijn hun behoeften? Welke taken proberen ze op onze site uit te voeren?
  3. Usability testen. Hoe presteert ons door onderzoek ondersteunde herontwerp? Vinden gebruikers het leuk? Kunnen ze taken efficiënter uitvoeren?

Elk project is anders, dus pas je onderzoek aan om aan de beperkingen te voldoen. Zorg ervoor dat u een gebruikersgerichte aanpak kiest en doe het verdomde generatieve onderzoek. Je bevindt je in een uitstekende positie om het risico van een radicaal herontwerp te verkleinen en een website te maken waar je publiek van houdt.


Erwin@delaatbusiness.com
Dag, Hulp nodig met internet marketing of websites maken? neem dan contact op

0 Comments

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Choose A Format
Personality quiz
Series of questions that intends to reveal something about the personality
Trivia quiz
Series of questions with right and wrong answers that intends to check knowledge
Poll
Voting to make decisions or determine opinions
Story
Formatted Text with Embeds and Visuals
List
The Classic Internet Listicles
Countdown
The Classic Internet Countdowns
Open List
Submit your own item and vote up for the best submission
Ranked List
Upvote or downvote to decide the best list item
Meme
Upload your own images to make custom memes
Video
Youtube, Vimeo or Vine Embeds
Audio
Soundcloud or Mixcloud Embeds
Image
Photo or GIF
Gif
GIF format